Litteraturens makt

Redaktör

Summary, in English

Har litteraturen makt att påverka människan och samhällsutvecklingen? Är det verkligen så att litteraturen har hjälpt till att avskaffa slaveriet i Amerikas sydstater eller att ge svenskarna religiös mötesfrihet? Kan den ha skadat äktenskapet som institution eller gett avgörande synpunkter inom barnuppfostran? Har den inspirerat FN i miljöfrågor, gett svenskarna dräpande argument i kärnkraftsdebatten eller fungerat som en varnande röst inför den tekniska och naturvetenskapliga utvecklingen? I boken belyses dessa frågor om litteraturens makt genom studier av äldre verk som Robinson Crusoe, Det går an, Onkel Toms stuga och Fribytaren på Östersjön – men också genom studier av yngre som Tage Danielssons välkända monolog om kärnkraften, Rolf Edbergs ekosofiska författarskap och moderna populära romaner.

Absalon

Volym