Hållbarhetsbegreppet i kommunal planering : speciellt trafikplanering

• Bengt Holmberg

Summary, in English

Hållbarhet och hållbar utveckling är ett begrepp som används ofta i samband med planering. Den här studien ingår i ett större forskningsprojekt ” Den motsägelsefulla urbanismen – om ekonomisk, social och ekologisk planering av det nya stadslandskapet”.

Syftet med föreliggande studie är att beskriva och analysera hur hållbarhetsbegreppet använts och definierats i ett antal översiktsplaner och vilka strategier som angetts för att uppnå målen. Jag har också varit intresserad av att studera i vad mån man diskuterar och hanterar potentiella motsättningar mellan målen.

Störst vikt har lagts vid mål och strategier i samband med den kommunala trafikplaneringen och på mellanstora svenska städer. Studien omfattar en genomgång av 13 svenska översiktsplaner som fastställts de senaste 10 åren.

Begreppet hållbarhet förekommer i majoriteten av planerna. Det är dock endast i några få planer där begreppet definieras och diskuteras. I dessa fall utgår man från Brundtlandkommissionens definition: “Sustainable development is development that meets the needs of the present without compromising the ability of the future generations to meet their own needs”. Endast i några få fall diskuteras eventuella målkonflikter mellan de olika hållbarhetskriterierna ekologisk, ekonomisk och social hållbarhet. En annan intressant iakttagelse är att koldioxidfrågan endast nämns i några få planer. Det år också mycket ovanligt att man diskuterar hur målen skall kunna följas upp. I översiktsplanen för Malmö 2006 finns dock en sådan beskrivning som bygger på ett antal indikatorer.

Bulletin 238 / 3000

Förlag

Lund University Faculty of Engineering, Technology and Society, Transport and Roads, Lund, Sweden

• Infrastructure Engineering