Redovisningsmått, påkopplade system och ekonomiska konsekvenser

Summary, in Swedish

Popular Abstract in Swedish

Redovisningsmått används som underlag för beslut och beräkningar och tas i sådana sammanhang ofta för givna. Det reflekteras inte alltid över måttens värde för den beslutssituation eller beräkning i vilken de används. I denna avhandling behandlas redovisningsmåtts användning i kontrakt och lagstiftning.

I avhandlingen studeras framförallt användning av redovisningsmått i kon-trakt för prestationsersättning. Måttens användbarhet kan kopplas till såväl överensstämmelse med finansiell målstruktur som avbildningsegenskaper. Vidare framkommer att andra egenskaper såsom enkelhet, kommunicerbarhet och legitimitet ses som betydelsefulla av aktörerna. Ett pragmatiskt förhållningssätt till redovisningsmåtts användbarhet framträder.

Att använda redovisningsmått kan få konsekvenser i såväl det sammanhang eller det system där redovisningsmåtten används, som i redovisningssystemet som mätsystem. Mätsystemet är ett regelsystem som tolkas och används av individer som på olika sätt påverkas av utfallet i mätsystemet. I avhandlingen diskuteras vad som händer då andra väldefinierade system kopplas på redovisningssystemet och vilka implikationer detta medför för beslutet att mekanistiskt använda redovisningsmått i bland annat kontrakt.

Publiceringsår

11 december 2006

Försvarstid

Försvarsplats