Miljöpolitik och styrmedel. Två fallstudier: Kött och kläder

Summary, in Swedish

Många olika aktörer är på skilda sätt involverade under en produkts livscykel. Samhällets miljöpolitik syftar till hushållning med råvaror som resurser och att undvika eller minska negativ.

Den första fallstudien behandlar kött och har sitt huvudsakliga fokus på miljöpolitikens styrmedel kring produktion och distribution, med utblick mot konsumtions- och avfallsfaserna. Livsmedelsprodukter har en lång historia i styrmedelstillämpning. De tidiga åtgärderna går mer än hundra år tillbaka i tiden och inriktar sig framför allt på säkra och hälsosamma produkter. Åtgärder kring miljö, både när det gäller produkter och djurhållning, kommer in i produktcykeln betydligt senare.

Den andra fallstudien behandlar kläder. Även i denna fallstudie ligger fokus på produktion och distribution, men med några utblickar mot konsumtionsfasen. Klädprodukter kännetecknas av att tillverkningen alltmera flyttat utomlands. Nationell miljöpolitik får betydande svårigheter att påverka val av råvaror och kemikalier under produktionsprocessen. Samtidigt är kläder en produkt med tämligen kort användningstid. Moden och trender gör att kläder fort blir omoderna och kasseras. Produktionen har globaliserats medan konsumtion och avfallshantering är nationella.

Avdelning/ar

Publiceringsår

Svenska

Publikation/Tidskrift/Serie