Digital rivstart för nya chefen

Kvinna med häst.
Hästintresset fyller en stor del av Carolina ­Rytterkulls liv. Foto: Markus ­Rytterkull

Hästar, utbildning och effektiv problemlösning går som en röd tråd genom Carolina Rytterkulls liv. Åtminstone det sista behövdes när hon blev ny chef för sektionen Student och utbildning – samtidigt som alla studenter plötsligt skulle undervisas digitalt.

– Det var ett krisläge där man måste skala av och fokusera, men man mår rätt bra när man känner att man jobbar med viktiga saker, säger hon och öppnar dörren till sitt arbetsrum.

Kontoret är i princip tomt och lika öde var det när Carolina Rytterkull kom till sitt nya jobb den första april. Hon är brunbränd och klädd i en mörkblå topp av ett märke som gör ridkläder. Hon har armmuskler som skvallrar om stallarbete vilket är en kvalificerad gissning eftersom hon har ridit hela sitt liv och arbetat med hästsport i 15 år, bland annat som skolchef på Flyinge.

Carolina Rytterkull berättar att hon kom in i två nybildade produktiva nya team direkt när hon kom till LU i våras.

– Men vi hade tydliga gemensamma mål och blev ett starkt ”vi”. Det är kul att jobba så!, säger hon och tillägger att bygga team i den egna organisationen är en av hennes käpphästar.

Målen var att skapa nya utbildningsplatser och en rättssäker distansundervisning för studenterna och ställa om till hemarbete för medarbetarna. Mer eller mindre omedelbart.

– Men det riktigt stora arbetet med omställningen har skett ute på fakulteterna, det är de som är hjältarna!, säger hon.

Nyttigt att gå ur sin grundroll och fokusera i kris

Att gå ur sin grundroll under en kris menar Carolina Rytterkull är en nyttig erfarenhet och något hon upplevt tidigare. Under flyktingkrisen 2015 arbetade hon för MSB, myndigheten för samhällsskydd och beredskap, och arbetade då i en av krisstaberna. Men hon kommer närmast från LTH, där hon arbetade som utbildningschef. Hon menar att det finns insikter från det senaste halvåret som LU kan ta med sig tillbaka till det vardagliga arbetet.

– Ibland håller vi på i evigheters evigheter med små ärenden där alla ska få vara med och tycka och tänka, men i ett akut läge behöver man agera och fatta beslut snabbt för att det skall fungera för tredje man.

Hon gillar att organisera och förenkla, att skapa strukturer som fungerar och blir frustrerad när man bygger upp arbetsrutiner som är för omfattande eller för krångliga system. Som 13-årig hästtjej skötte hon ett stall med 20 hästar på helgerna, ett stort ansvar och mycket som skulle hinnas med.

– Det började kanske då. Jag var tvungen att organisera mitt jobb för att hinna med och självständigt lösa problem, säger Carolina Rytterkull.

På fritiden rider hon även om hon inte tävlar i hästhoppning och fälttävlan längre. Hon är också en historienörd som gärna besöker historiska turistmål under resor. Finns det hästar med i bilden så blir det ännu intressantare.

– Det är fascinerande att tänka på hur människan klev upp på hästryggen och plötsligt kunde färdas långa sträckor.

Att vara mycket i stallet, och även på golfbanan och ute i skogen med familjen har blivit en livsstil.

– Jag tror vi behöver det. Vår värld har blivit för teknisk och att vi längtar tillbaka till det mer naturliga livet, säger Carolina Rytterkull.