Öppen föreläsning med Jonas Gardell: Det ska vara fjolla i år!

Fotografi på Jonas Gardell mot en rosa bakgrund.
Jonas Gardell

Fjollor, dragqueens, transpersoner och paniken inför feminin manlighet. Om detta föreläser Jonas Gardell när han den 26 maj gästar den genusvetenskapliga institutionen i Lund. Föredraget hålls i samband med att professor Jens Rydström går i pension, för att fira hans bidrag till genusforskning och HBTQ-frågor.

- Det är märkligt hur man kan arbeta på ett verk i flera år, och just när det ska publiceras råkar det man skrivit om vara aktuellare än någonsin. 2023 rasar världen ännu en gång över feminina bögar. Konservativa och auktoritära krafter som upprörs över allt som är rosa, glittrigt och roligt, säger Jonas Gardell. Det ska uppenbarligen vara en fjolla i år!

Jens Rydström, vid vars avtackning föreläsningen hålls, är professor i genusvetenskap och docent i historia. Hans avhandling Sinners and citizens. Bestiality and homosexuality in Sweden 1880-1950 utgör ett pionjärverk i svensk forskning om sexualitet och reglering av sexualitet och intimitet.

Vid Genusvetenskapliga institutionen har Jens Rydström varit en uppskattad lärare och en framgångsrik forskare som bland annat lett forskningsprojekt kring aidsepidemin och civilsamhället och om HBTQ-aktivism i Norden 1948-2018.

Jonas Gardell har vänt sig till Jens Rydström för fackgranskning av bokprojekt, bland annat för romantrilogin Torka aldrig tårar utan handskar.

Vad: Öppen föreläsning med Jonas Gardell - Det ska vara en fjolla i år! Om rädslan för den feminina manligheten. Han baserar sig föreläsning på boken Fjollornas fest som ges ut i september.

När: 26 maj kl 10.30
Var: Socialhögskolans hörsal, Allhelgona kyrkogata 8
Anmälan: Först till kvarn gäller
Arrangeras av: Genusvetenskapliga institutionen