Premiär för TEDxLundUniversity

I slutet av april kommer Lunds universitet att arrangera sitt första TEDx-event. På Skissernas museum kommer tio talare att hålla TED Talks som både utmanar, provocerar och inspirerar publiken. Allt kommer att filmas och göras tillgängligt på nätet.

Varje år hålls två stora TED-konferenser, i San Francisco och Edinburgh. Talarna får max 18 minuter på sig att fånga publikens intresse. Idén är att samla talare från helt olika bakgrunder (konstnärer, forskare, entreprenörer, politiker, äventyrare etc) under det övergripande temat ”Ideas worth spreading”. På ted.com finns dessa TED Talks samlade.

Ett TEDx-event är ett lokalt arrangemang som hålls i TEDs anda. Den 22 april kommer Lunds universitet att arrangera sitt första TEDx-event på Skissernas museum i Lund. Temat är Perspectives; med sina berättelser kommer talarna att utmana invanda föreställningar och ge nya perspektiv på tillvaron.

– Vi hoppas på en inspirerande dag som kan ge nya perspektiv på många olika ämnen, säger Johan Nyman, projektledare för TEDxLundUniversity. Det finns 100 biljetter som ska fördelas mellan de som anmält intresse – så väl studenter, anställda vid universitetet och intresserade bland allmänheten. Om du vill vara med fyller du i formuläret på tedxlunduniversity.com senast den 31 mars.

Talarna kommer inte bara att bestå av forskare, utan även av författare, entreprenörer och journalister. Bland de bokade talarna märks t.ex. kognitionsvetaren Mathias Osvath som studerar tänkandet hos råkor och apor, författaren Rebecca Walker som har utsetts av Time Magazine till en av våra mest inflytelserika framtida ledare, och Andreas Ekström som intresserat sig för Googles makt och inflytande.

– TEDs grundidé, "ideas worth spreading", ligger helt i linje med universitetets. För att nya idéer ska uppstå behövs mötesplatser där personer med helt olika erfarenheter kan inspirera och utmana varandra. TEDxLundUniversity är just en sådan plattform där vi kan sprida kunskap, inspirera och öka vår synlighet internationellt. Det stämmer väl med vår vision i den strategiska planen: Ett universitet i världsklass som förstår, förklarar och förbättrar vår värld och människors villkor, säger Lunds universitets rektor Per Eriksson.

Hela arrangemanget kommer att vara på engelska. Alla TED Talks kommer att filmas och läggas ut på TEDx youtubekanal. Det går också bra att lyssna på alla föreläsningar via livestreaming (länk från webbsida).

Mer information om arrangemanget

Läs även om TEDxLundUniversity på Facebook