Crew Resource Management i en akut- och ambulanssjukvårds kontext- en systematisk litteraturöversikt
Crew Resource Management in a context of emergency- and prehospital care- a systematic review
Författare
Summary, in Swedish
Abstrakt
Syfte: Syftet med litteraturstudien är att systematiskt sammanställa och beskriva på vilket sätt Crew Resource Management (CRM) används och vilka effekter det ger i akut- och ambulanssjukvårds kontext. Bakgrund: CRM kommer ursprungligen från flygindustrin och har sedan millennieskiftet implementerats i hälso- och sjukvården. Bristande kommunikation är en stor bidragande faktor till att vårdskador uppstår, något CRM avser minska genom en effektivare kommunikationsöverföring. CRM består av olika grundkomponenter, exempelvis kommunikation och teamarbete. Idén med CRM i hälso- och sjukvården är att skapa en säkrare vård genom att optimera teamets resurser. Metod: Den systematiska litteraturöversikten utfördes med en integrativ metod. Sökningar gjordes i databaserna PubMed, Cinahl, PsycInfo och Web of Science, vilket resulterade i 33 artiklar som inkluderades i resultatet. Resultat: Tre huvudkategorier identifierades; Simulationsträning, Patientsäkerhet och CRM-färdigheter. Till CRM-färdigheter identifierades tre underkategorier: Kommunikation, Teamarbete och Ledarskap. CRM i akut- och ambulanssjukvård är studerat i simulerad miljö där CRM-färdigheter som kommunikation, teamarbete och ledarskap ökar med simulationsträning. Konklusion: CRM i akut- och ambulanssjukvård är studerat i simulerad miljö där positiva effekter ses i CRM-färdigheter, men där någon ökad patientsäkerhet inte går att påvisa.
Syfte: Syftet med litteraturstudien är att systematiskt sammanställa och beskriva på vilket sätt Crew Resource Management (CRM) används och vilka effekter det ger i akut- och ambulanssjukvårds kontext. Bakgrund: CRM kommer ursprungligen från flygindustrin och har sedan millennieskiftet implementerats i hälso- och sjukvården. Bristande kommunikation är en stor bidragande faktor till att vårdskador uppstår, något CRM avser minska genom en effektivare kommunikationsöverföring. CRM består av olika grundkomponenter, exempelvis kommunikation och teamarbete. Idén med CRM i hälso- och sjukvården är att skapa en säkrare vård genom att optimera teamets resurser. Metod: Den systematiska litteraturöversikten utfördes med en integrativ metod. Sökningar gjordes i databaserna PubMed, Cinahl, PsycInfo och Web of Science, vilket resulterade i 33 artiklar som inkluderades i resultatet. Resultat: Tre huvudkategorier identifierades; Simulationsträning, Patientsäkerhet och CRM-färdigheter. Till CRM-färdigheter identifierades tre underkategorier: Kommunikation, Teamarbete och Ledarskap. CRM i akut- och ambulanssjukvård är studerat i simulerad miljö där CRM-färdigheter som kommunikation, teamarbete och ledarskap ökar med simulationsträning. Konklusion: CRM i akut- och ambulanssjukvård är studerat i simulerad miljö där positiva effekter ses i CRM-färdigheter, men där någon ökad patientsäkerhet inte går att påvisa.
Avdelning/ar
Publiceringsår
2021
Språk
Svenska
Dokumenttyp
Examensarbete för magisterexamen (Ett år)
Ämne
- Medicine and Health Sciences
Nyckelord
- Crew Resource Management
- akutsjukvård
- ambulanssjukvård
- simulationsträning
- patientsäkerhet
- säkervård.
Handledare
- Andreas Rantala