Det är en av slutsatserna i den så kallade lärdomsrapporten som handlar om hur universitetet hanterade omställningen efter utbrottet av covid-19 under i första hand våren, men även en bit in på hösten. Arbetsgruppen bakom rapporten representerar olika funktioner och delar av verksamheten och gruppen har identifierat fem prioriterade utvecklingsområden.
1. Undervisning och examination
Det första handlar om undervisning och examination och dess konsekvenser på studie- och lärmiljön. Särskilt digitala examinationer har visat sig vara en utmaning. På vissa håll har man klarat dem bra, medan de på andra inte har fungerat. Studenterna har känt att de fått för lite information, och frågor om rättssäkerhet har uppstått. Även möjligheterna till fusk tycks ha ökat med ett större antal ärenden hos disciplinnämnden som följd.
2. Den hybrida arbetsplatsen
Det andra utvecklingsområdet vänder sig till medarbetarna och handlar om utvecklingen av den hybrida arbetsplatsen med en bibehållen god arbetsmiljö. Med hybrid avses möjligheten att både kunna jobba hemifrån och vara närvarande på jobbet, liksom att ha både digitala och fysiska möten. Utmaningen här är bland annat att utveckla det digitala ledarskapet och att i en hybridsituation följa lagar och regler, hitta sätt att jobba smartare och bli bättre på att samarbeta. Rekrytering och introduktion har varit svåra att genomföra digitalt och det ställs nya krav på teknisk utrustning och support. Det är inte heller så lätt med att olika yrkeskategorier haft olika förutsättningar. Även på individnivå skiljer det sig i förutsättningarna för att klara omställningen.
3. Internkommunikation
Som nummer tre föreslår arbetsgruppen att den universitetsgemensamma internkommunikationen ska utvecklas. Den har länge varit eftersatt, tycker man, och vill förstärka vi-känslan och identiteten inom universitetet och därigenom öka förståelsen och tryggheten vid kriser.
4. Krisberedskap
Utvecklingen av krisberedskap och krishantering är det fjärde utvecklingsområdet och här efterlyser arbetsgruppen en robust och sammanhållen beredskap och hantering. Man tycker att krishanteringen fungerade relativt bra, men lite ad hoc. Även här visade det sig att fakulteterna, beroende på storlek och bemanning, har olika förutsättningar att hantera kriser.
5. Beslutsfattande
Det femte och sista området handlar om att utveckla förmågan att fatta snabba, effektiva och rättssäkra beslut. Detta för att vara en proaktiv och effektiv verksamhet även när det inte är kris och för att kunna hantera samhällets snabba förändringstakt när det gäller exempelvis digitaliseringen. Här handlar det om att förändra synen på beslutsfattande vilket kan vara en kulturförändring i en kritiskt granskande organisation som Lunds universitet – att testa nya alternativa sätt, börja prata om hur man verkligen vill ha det. Allt behöver inte heller vara hundraprocentigt rätt till en början, utan man kan justera om det blir fel och ge konstruktiv feedback.