Filantroper firas i november

Porträtt av kvinna.
Nomie Gabievik är projektledare på Donatorrelationer och håller i Filantropins dag.

Filantropins dag firas den 15 november för att tacka donatorer. I länder som USA och Kanada är det en välkänd bemärkelsedag som uppmärksammats i över trettio år. Förra året var första gången som dagen firades vid Lunds universitet.

Nomie Gabevik på Donatorrelationer är projektledare för Filantropins dag vid LU.

Vad händer på Filantropins dag?

– Det blir ett digitalt föreläsningsevenemang måndagen den 16 november på tema krishantering i pandemins fotspår och som lyfter forskningens betydelse under en kris. Från början var det tänkt att kombineras med en eftermiddagsbjudning, men det gick inte att genomföra på ett säkert sätt. Det fina med att det är digitalt är att vi kan bjuda in en bredare publik – och förhoppningsvis skapa intresse och öppna dörren för fler som vill göra en insats. Vi kommer också att tacka donatorerna via annonser i media.

Vad betyder donationerna?

– Donationerna betyder mycket – att forskning kan bli av eller bli ännu skarpare. Donationer utgör cirka tjugo procent av den externa forskningsfinansieringen. Även när det gäller specifika satsningar blir donationerna allt viktigare. Det kan handla om våra viktiga publika verksamheter som till exempel Historiska museets ombyggnad eller ett nytt växthus i Botan.

Vilka är det som ger till universitetet?

– Det är stiftelser, organisationer, näringsliv och privatpersoner. De flesta av dem är alumner med en stark emotionell koppling hit. Vår unika bredd gör att alla kan hitta något som de är intresserade av. Några senare exempel är Birgits Rausings donation till medicinsk humaniora, samt ett par i Simrishamn som stöttar havsforskning om Hanöbukten – de vill att även deras barnbarn ska få bada i rent vatten! Och en skolklass från Torslanda som skänkte klassresepengarna till coronaforskning. Många vill göra skillnad och samtidigt vara en del av universitetet!

Filantropins dag

Filantropins dag startades av filantropen Douglas Freeman i Kalifornien. 1986 utsågs den 15 november till National Philanthropy Day i USA. Dagen är till för att fira välgörenhetsaktiviteter, i form av donationer och olika slags volontärarbete. Association of Fundraising Professionals (AFP) lyfter under dagen fram enastående välgörenhetsaktiviteter och över hela landet ordnas luncher och delas ut utmärkelser. Även i Kanada firas dagen nationellt.

Om LUM

Lunds universitets magasin LUM utkom första gången 1968. Den tryckta tidningen utkommer idag med 6 nummer per år och når samtliga anställda. Jan Olsson är redaktör och Eva Johannesson är ansvarig utgivare.

Kontakta LUM:s redaktion

LUM in English