Krönika av Birgit Rausing: Den eviga studentskan

Porträtt av kvinna.
Birgit Rausing blev 1990 hedersdoktor vid Humanistiska fakulteten och i år utsågs hon till hedersdoktor vid Medicinska fakulteten.

Den flerfaldiga donatorn och konstvetaren Birgit Rausing har i år utsetts till hedersdoktor vid Medicinska fakulteten. Under hennes långa och innehållsrika liv har Lunds universitet betytt mycket: kunskap, stimulans och vänskap.

Här, i en krönika för LUM och i samband med Filantropins dag, delar hon med sig av sina tankar kring filantropi och universitetet.

Filantrop är ett vackert ord men för mig känns det på något sätt som en alltför högtidlig etikett. I min relation till Lunds universitet känner jag mig mera som den eviga studentskan.

Jag kom till Lund 1945 och hade glädjen att få några lärare som jag tänker tillbaka på med stor tacksamhet. Dit hör Ragnar Josephson, Nils-Gösta Sandblad och Holger Arbman. På en arkeologisk utgrävning i Skåne träffade jag oväntat min blivande make Gad Rausing. Direkt efter min grundexamen blev jag värvad som konstkritiker och fortsatte som sådan fram till 1960, då yngsta barnet föddes och jag också fick andra uppgifter med nya vittfamnande perspektiv och många lärorika resor. Ändå förblev Lunds universitet tillvarons fasta punkt. Det kändes som en välkomnande famn, där fanns kunskap och stimulans. Så är det än idag.

När Birgit och Gad Rausings stiftelse för humanistisk forskning grundades 1995, tyckte vi att 50 miljoner var en stor summa som kunde hjälpa många humanister landet runt, i all synnerhet som de inte var bortskämda med understöd i samma grand som forskare inom naturvetenskapliga eller medicinska ämnen. Efter min makes bortgång 2000 har jag själv suttit som ordförande i denna stiftelse, där vårt vetenskapliga råd haft årliga möten och bedömt kvalitet i ansökningshandlingarna inför vår utdelning av stipendier. Jag har varje år känt att Lunds universitet inte blivit tillgodosett till den grad som jag skulle önska. Ibland har jag också, rent generellt, kommit att ifrågasätta vissa i mitt tycke långsökta, alltför verklighetsfrämmande projekt. Då har jag önskat kunna knyta humaniora till något mer samhällsnyttigt som kunde bli till glädje  för många människor i ett vidsträckt perspektiv.

Detta kan ses som en bakgrund till att jag länge velat göra något av bestående värde för Lunds universitet. Jag har velat peka på humanioras samhällsnytta. Mina vägvisare i det förgångna var vännerna Philip Sandblom och Håkan Westling, båda hängivet humanistiska medicinare och tillika rektorer. I mer än ett decennium har jag också haft förmånen att följa det lärorika programmet på Sandblomdagarna i Fysiografiska Sällskapets regi. Så kom mitt intresse efterhand att inriktas på ämnesområdet medicinsk humaniora som jag fick möjlighet att utveckla tillsammans med fakulteternas företrädare. Detta ledde till en donation 2016 för utlysning av en doktorandtjänst och en lektorstjänst, gemensam för Humanistiska och Medicinska fakulteten. Det handlar om ett komplement till den medicinska utbildning och forskning som verkar för en fördjupad kunskap om mötets och bemötandets roll i sjukvården. Det handlar om medicin som en Human Science som knyter an till egen forskning och mitt livslånga intresse för de estetiska vetenskaperna – konst, litteratur och musik.

Genom en nybildad stiftelse ges det nu förutsättningar att etablera ett centrum för medicinsk humaniora. Min förhoppning är att Lunds universitet blir föregångare då det gäller att visa hur stor betydelse en samverkan mellan de båda fakulteterna kommer att ha för framtidens sjukvård – med människan i centrum.

Birgit Rausing,
Oktober 2020

Donatorn Birgit Rausing är ständigt aktuell

Konstvetaren ­Birgit Rausing är en av universitetets främsta donatorer som i år utsetts till hedersdoktor vid Medicinska fakulteten.

Med höstens stora donation på 76 miljoner kronor förstärker hon den satsning på integrationen av humaniora som en del av den medicinska utbildningen och forskningen som hon redan tidigare stöttat med ett lektorat och en doktorandanställning. Donationen innebär etableringen av ”Birgit Rausing Centrum för medicinsk humaniora”.

För sex år sedan fyllde hon 90 år och i present av sina barn önskade och fick hon en donation till Skissernas museum på tio miljoner kronor. Den vackra Birgit Rausing-salen på Skissernas har spegeltak så att konsten kommer till sin rätt från alla vinklar.

“The Birgit Rausing Language Programme” startade 2006 med en donation på 15 miljoner kronor som möjliggjort stipendier och resebidrag för att främja studier i språk, till en början främst kinesiska och nu senast i svenska för nyanlända.

För tre år sedan var hon med på en litteraturafton i Lund och deltog i ett dialogsamtal om mötet mellan poeten Hjalmar Gullberg och Agda Holst, en av de kvinnliga skånska målare som hon porträtterat i konstnärsmonografier.

Om LUM

Lunds universitets magasin LUM utkom första gången 1968. Den tryckta tidningen utkommer idag med 6 nummer per år och når samtliga anställda. Jan Olsson är redaktör och Eva Johannesson är ansvarig utgivare.

Kontakta LUM:s redaktion

LUM in English