Pernilla August och Nairy Baghramian nya hedersdoktorer på Konstnärliga fakulteten

porträtt på de båda hedersdoktorerna
Pernilla August. Foto: Joi Grinde. Nairy Baghram. Foto: Abigail Enzaldo.

Konstnärliga fakulteten vid Lunds universitet har utsett skådespelaren och regissören Pernilla August samt den internationellt kända konstnären Nairy Baghramian till nya hedersdoktorer 2024.

Pernilla August har en lång karriär bakom sig, både som skådespelare och regissör på scen, i TV och på film. Hon kom till Dramaten i mitten av 80-talet och medverkade i flera omtalade uppsättningar som Ett dockhem, En vintersaga, Maria Stuart och Gengångare. August har spelat i en rad kända film- och TV-produktioner, allt från Fanny och Alexander 1982, via Star Wars till Händelser vid vatten 2023. Hon mottog Guldbaggen och priset som bästa skådespelerska i Cannes för sin insats i Den Goda Viljan. Som regissör märks hennes arbete med filmatiseringen av Svinalängorna, till vilken hon skrev manus och belönades med Guldbaggen för bästa regi.

Nairy Baghramian föddes 1971 i Iran och har bott och arbetat i Berlin sedan 1984. Baghramians arbete omfattar både skulptur och fotografi som ofta refererar till arkitektur och den mänskliga kroppen. Hennes verk behandlar tidsmässiga, rumsliga och sociala relationer till språk, historia och nutid. Under 2022 och 2023 mottog hon Nasher Prize, Nivola och Aspen Art Prize. Hennes verk ställs för närvarande ut på Metropolitan Museum of Art och Museum of Modern Art, båda i New York. På senare år har hon haft soloutställningar på bl a Aspen Art Museum i Colorado, Nasher Sculpture Center i Dallas och Galleria d'Arte Moderna (GAM) i Milano.

– Det är mycket glädjande att August och Baghramian med sina framgångsrika konstnärskap tackat ja till att bli hedersdoktorer vid vår konstnärliga fakultet. Genom sina gärningar och framgångar är de stora förebilder för våra studenter och vi ser fram emot att hälsa dem välkomna i vår gemenskap, säger Sanimir Resic, dekan vid Lunds universitets konstnärliga fakultet i Malmö.

August och Baghramian kommer att närvara vid doktorspromotionen i Lund den 30 maj 2024.

Mer information om doktorspromotioner vid Lunds universitet