Framtidsvecka: Lunds universitet spanar efter framtida genombrott

Profilbild framtidsveckan

För tredje året i rad bjuder Lunds universitet in till Framtidsvecka. Den 18-24 oktober hålls drygt 50 populärvetenskapliga föreläsningar, utställningar, guidade vandringar och panelsamtal. Det övergripande temat är Genombrott: Vilka genombrott behövs inom forskningen – och inom samhället – för att vi ska kunna ta oss an framtiden på bästa sätt? Och vilka förväntar vi oss ska komma snart?

Att bryta igenom, förflytta gränser och vidga kunskapsfält är varje forskares dröm. Genombrott kan vara plötsliga och dramatiska och leda till en ketchupeffekt, eller till och med till en förändrad världsbild. Genombrott kan också komma i form av så långsamma processer att det bara är i backspegeln man blir varse om att de i grunden har omvandlat samhället.

Men genombrott kan också ha baksidor; blev det några bieffekter som man inte hade räknat med? Var exempelvis genombrottet för förbränningsmotorn en succé eller en katastrof?

Vad krävs för att överkomma de hinder som behövs för att ett genombrott ska kunna ske? Och när blir ett uteblivet genombrott ett sammanbrott?

Framtidsveckan äger rum på plats i Lund och vid Campus Helsingborg.
En del programpunkter kommer att finnas tillgängliga digitalt men efter en lång tid av zoom-föreläsningar och webinarier gläds vi åt att åter ta emot publik, under coronasäkrade former.

Nedan ett axplock ur programmet

Lund:

18 oktober, Framtidsveckan invigs av rektor Erik Renström. Och Patrick Amsellem, direktör Statens konstråd leder en panel som talar om genombrott i konsten, för klimatet, i forskning samt för de mänskliga rättigheterna.

18 oktober, Genombrott för handeln – då och nu

19 oktober, EUs gröna giv – hur effektiv är den?

20 oktober, Trendspotting: ”Breakthroughs” in the Middle East

20 oktober, Vad är ett genombrott i konstvärlden? Guidad visning

21 oktober, A new look at breakthrough innovation – how women can change the world

Campus Helsingborg:

18 oktober: Passion eller profit – ny forskning om spelutvecklares arbetsliv

19 oktober: Det politiska spelet – därför behövs maktspel på jobbet

19 oktober: Genombrott för nya drivmedel – stadens ängar kan driva framtidens bil

21 oktober: Genombrott för hållbar turism – ett samtal om överturism och framtidens resande

Se hela programmet

Framtidsveckan arrangeras av forskare och kommunikatörer vid Lunds universitet i samarbete med Lunds universitet tvärvetenskapliga tankesmedja för framtidsfrågor – LU Futura.

För mer information tala med:
Lynn Åkesson, professor i etnologi och föreståndare LU Futura, lynn [dot] akesson [at] kultur [dot] lu [dot] se

Charlotta Sokulski Bateld, projektledare Framtidsveckan, charlotta [dot] sokulsi_bateld [at] kommunikation [dot] lu [dot] se

För mer information tala med:
Lynn Åkesson, professor i etnologi och föreståndare LU Futura, lynn.akesson@kultur.lu.se

Charlotta Sokulski Bateld, projektledare Framtidsveckan, charlotta.sokulsi_bateld@kommunikation.lu.se