Anne Link och psykolog Linda Kuhn vid Företagshälsovården betonar att det är viktigt att inte tappa perspektivet – universitetsanställda har generellt sett goda förutsättningar. De flesta kan arbeta hemifrån och behöver inte utsätta sig för risken att bli smittade på arbetsplatsen.
Med det sagt så är det fler som hör av sig till Företagshälsovården för att de vill veta hur man kan förebygga ohälsa vid långvarigt hemarbete.
– Plötsligt står arbetsmiljö på agendan och vi reflekterar mer runt det, vilket är positivt. För att få det att fungera nu krävs det en bra dialog och extra ansträngningar från både chefer och medarbetare, säger Linda Kuhn.
Svårt att fånga upp sublima signaler på distans
För dem som ligger på gränsen när det gäller exempelvis alkohol, droger och spel riskerar problemen att öka när man inte blir sedd på sin arbetsplats. För chefer är det svårt att fånga upp subtila signaler, antingen det handlar om stress eller något annat.
– När man inte längre möts i korridoren är det svårt att stämma av det som inte sägs rätt ut. De som har många medarbetare, vilket inte är idealt, har också svårt att hitta tid för att stämma av med alla, säger Anne Link.
Den ökade belastningen på cheferna handlar också om att det är svårt att följa upp produktiviteten och förstå vem som arbetar för mycket – och för lite. Företagshälsovården upplever också att det är svårare att rehabilitera sjukskrivna medarbetare när de inte kan komma tillbaka till sin vanliga arbetsplats som ett led i rehabiliteringen.
– Om man har ångest, till exempel inför att gå till sitt arbete, så behöver man möta den för att komma vidare, säger Anne Link.
Dålig ergonomi på hemmakontoret
Enligt Företagshälsovården är det fler än vanligt som hör av sig för att de behöver förbättra ergonomin hemma för att inte få ont i kroppen. Företagshälsovården hjälper gärna till och går igenom hemmaergonomin via Zoom. Men att införa ett generellt ekonomiskt bidrag till LU-anställda för att de ska kunna förbättra hemmakontoret är inget som diskuteras i nuläget.
– Det behövs individuella riskbedömningar och investeringar, och det görs redan på många håll. Vi får inte glömma att denna situation är tillfällig och det finns olika fiffiga och kreativa ergonomiska lösningar att prova innan man köper in utrustning, säger Anne Link.
Enligt Folkhälsomyndigheten ska vi arbeta hemifrån om det inte är ”nödvändigt” att komma till jobbet. När är det nödvändigt?
– Det har inte vi svaret på. Verksamheten vet bäst när det är nödvändigt och närmaste chefen bedömer det med hänsyn till verksamhet och arbetsmiljö, säger Anne Link.
Många saknar att få komma till sin arbetsplats och tycker att det är utmanande i varierande grad.
– Det är klart att det är många som inte mår så bra nu. Men vi ska ta oss igenom den här pandemin tillsammans och då måste vi göra det som krävs av oss – som medarbetare och samhällsmedborgare, säger Anne Link.
Tips: Företagshälsovården erbjuder webbinarier med rubriken ”Att arbeta på distans”. Tillfällena kan bokas av din chef och kontaktpersoner är Linda Kuhn och Matilda Eklund.