Nya träningstrender på Gerdahallen: Tomt inne – men fullt ute!

Porträtt av man.
Gerdahallens verksamhetschef Stefan Karlsson oroar sig över studenternas psykiska hälsa under pandemin. Foto: Jenny Loftrup

Två tredjedelar av besöken på Gerdahallen har försvunnit under pandemin. Bland dem finns många av medarbetarna på universitetet som tidigare tränat i anslutning till arbetet eller på lunchen.

– Men jag vill ge en eloge till medlemmarna. De visar hög medvetenhet när det gäller att tvätta händer och hålla avstånd, säger Stefan Karlsson, verksamhetschef och sjukgymnast på Gerdahallen.

Inne på Gerdahallens nyligen ombyggda gym kämpar sju personer den gråkalla eftermiddag då LUM besöker träningsanläggningen. Men det är ingen risk att de svettas för nära varandra – det nya gymmet är 700 kvadratmeter stort. Och idag räcker det till 100 kvadratmeter per person.

– Vi saknar våra medlemmar. Det är ju de som skapar liv och puls. Men vi är mycket glada över lojaliteten, många har valt att inte pausa sina kort trots att de inte kommer hit.

Färre studenter

Även bland studenterna är det mycket färre som besöker Gerdahallen, en del av dem har också lämnat Lund och sköter sina studier från gamla hemorten. Bland de som fortfarande väljer att träna på plats finns alla åldersgrupper, från nya studenter i Lund till seniorer. Ofta är den sociala delen viktig.

– För de som väljer att träna på plats betyder ofta träningen mycket och de är flitiga med sin träning. Bland ”strugglers”, de som vanligtvis kämpar för att få kontinuitet i sin träning, är det många som tagit en paus, säger Stefan Karlsson.

Utebliven träning påverkar hälsan och Stefan Karlsson oroar sig mest för den psykiska hälsan hos studenterna. I sin roll som sjukgymnast träffar han några av dem, bland annat en tjej som flyttade till Lund för ett år sen. Det blev inte alls som hon tänkt sig – inget studentliv och i princip bara digital undervisning.

– Det gör ont i hjärtat att höra hur ensamt det kan bli – hur skaffar man sig ett socialt nätverk som ny student under corona?

Inne med uteträning

Under året har dock nya träningstrender vuxit fram, uteträning är en av dem. Det är de tuffare och intensivare passen som hålls utomhus vintertid.

– Det fanns stor efterfrågan på uteträning redan före pandemin – och under året har väldigt många nappat på de passen. För många är det nog en livlina för att hålla igång träningen i en säkrare miljö.

Nu ordnas flera pass utomhus dagligen. Men när det gäller yoga och andra lugnare aktiviteter är det för kallt. Då finns den andra trenden – streamad träning – som alternativ. De mer populära digitala passen kan ha över 50 besökare vid streamingtillfället.

– Jag tror det är utmaningarna att hitta nya lösningar för en säker träning som gör att vår personal har orkat hålla energin uppe, säger Stefan Karlsson.

Måste boka pass i förväg

Den nya pandemilagen har inneburit att mer måste göras för att minska smittspridningen på gym. På Gerdahallen har man begränsningar för hur många som får gå på passen, som alltid måste bokas i förväg.

Lagen innebär att regeringen helt kan stänga ner alla träningsanläggningar, vilket Stefan Karlsson menar skulle sänka branschen om det inte följs av stödpaket.

– Vi är väldigt sårbara. Men jag är stolt över hur vår organisation har lyckats ställa om hittills.