IT-tjänster, support och driftinfo
Lunds universitet erbjuder ett antal elektroniska tjänster och resurser för att underlätta ditt arbete som student. Du får bland annat ett studentkonto som du använder för att logga in på Studentportalen, komma åt din webbmail med mera.
Studentkonto
När du registreras som student vid Lunds universitet får du ett studentkonto, som ger dig tillgång till datorer, internet, e-post, Googles eget Officepaket och Microsoft Office 365. Du kan nå de flesta av dessa elektroniska resurser genom Studentportalen.
Programvara
Universitetet erbjuder gratis nedladdning och licenser till många datorprogram du kan behöva i dina studier.
Uppkoppling och regler för datanätet
Som student på universitetet har du bland annat möjlighet att koppla upp dig på det trådlösa nätverket Eduroam, logga in på universitetets nätverk var du än befinner dig och ta del av vissa databaser och elektroniska tidskrifter. För att få använda datanätet behöver du följa de regler som finns.
Uppkoppling och trådlöst nätverk
Regler för användning av universitetets datanät
Support och driftinformation
IT-support
LU Servicedesk erbjuder support 08.00–17.00 helgfri måndag till fredag via självbetjäningsportalen, telefon eller e-post. Servicedesk kan däremot inte ta emot personliga besök.
LU Servicedesk
Självbetjäningsportal på support.lu.se
Tel. 046-222 90 00
Servicedesk [at] lu [dot] se
Driftinformation
Aktuell driftinformation – support.lu.se.
Kontaktinformation
LU Servicedesk
servicedesk [at] lu [dot] se
Telefon 046-222 90 00
Driftinformation
www.support.lu.se
Öppettider:
Måndag–fredag 08.00–17.00