IT-tjänster, support och driftinfo
Lunds universitet erbjuder ett antal elektroniska tjänster och resurser för att underlätta ditt arbete som student.
Studentkonto
När du registreras som student vid Lunds universitet får du ett studentkonto, som ger dig tillgång till bland annat
- e-post och lagringsutrymme
- trådlöst internet
- datorer
- Googles eget Officepaket och
- Microsoft Office 365.
Studentkonto – ditt IT-konto på universitetet
Programvara
Universitetet erbjuder gratis nedladdning och licenser till många datorprogram du kan behöva i dina studier.
Uppkoppling och regler för datanätet
Som student på universitetet har du bland annat möjlighet att koppla upp dig på det trådlösa nätverket Eduroam, logga in på universitetets nätverk var du än befinner dig och ta del av vissa databaser och elektroniska tidskrifter.
För att få använda datanätet måste du följa de regler som finns.
Uppkoppling, trådlöst nätverk och VPN
Regler för användning av universitetets datanät
Support och driftinformation
IT-support
LU Servicedesk erbjuder support 08.00–17.00 helgfri måndag till fredag via självbetjäningsportalen, telefon eller e-post.
Servicedesk kan däremot inte ta emot personliga besök.
LU Servicedesk
Självbetjäningsportal på support.lu.se
Tel. 046-222 90 00
Servicedesk@lu.se
Driftinformation
Aktuell driftinformation – support.lu.se
Kontaktinformation
LU Servicedesk
Öppen mån–fre 08.00–17.00
servicedesk [at] lu [dot] se
Telefon 046-222 90 00
Driftinformation
www.support.lu.se