Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

IT-tjänster och studentsupport

Som student vid Lunds universitet får du tillgång till digitala tjänster som hjälper dig i studierna. Här hittar du information om studentkonto, mejl, program, utskrifter, nätverk och LU-kort – allt du behöver för att snabbt komma igång.

Studentkonto

Med studentkontot får du tillgång till universitetets digitala tjänster, som din studentmejl, lärplattformar, och bibliotekssystem.

Om studentkontot

Aktivera ditt studentkonto


Studentmejl

Alla studenter får en mejladress från universitetet. Du kan välja att använda en annan mejl, men det är viktigt att du vidarebefordrar din studentmejl dit så att du inte missar viktig information.

Studentmejl på Lunds universitet


Programvara

Via universitetet får du tillgång till flera programvaror som du kan behöva i dina studier, till exempel Microsoft Office 365 och statistikprogram.

Programvara


Wifi och VPN

I universitetets lokaler ansluter du dig till wifi via det trådlösa nätverket Eduroam. Du kan också använda VPN (Virtual Private Network) för att nå universitetets resurser hemifrån på ett säkert sätt.

Wifi och VPN


Skriva ut och kopiera

Du kan skriva ut, kopiera och skanna dokument via universitetets utskriftssystem, både från din egen dator och ifrån universitetets datorer.

Skriva ut och kopiera


LU-kortet

LU-kortet fungerar som ditt passerkort till lokaler, bibliotek och andra tjänster vid universitetet.

LU-kortet


Ladok för studenter

Ladok är en tjänst för studiedokumentation. I Ladok kan du se dina studieresultat, registrera dig på kurser, anmäla dig till tentor, skriva ut intyg och ansöka om examen.

Ladok för studenter

Kontaktinformation

LU Servicedesk

Öppettider: måndag till fredag 08.00 – 16.00.

Du kan kontakta oss på flera sätt:

Skicka ett mejl till oss på servicedesk [at] lu [dot] se (servicedesk[at]lu[dot]se)


Skapa ett ärende, hitta användarguider och se aktuell driftinformation i vår självbetjäningsportal.

Självbetjäningsportal


Få direkt hjälp i vårt digitala mötesrum. Här gäller begränsade öppettider.

Studentsupport i Zoom - campusonline.lu.se