IT-tjänster och studentsupport
Som student vid Lunds universitet får du tillgång till digitala tjänster som hjälper dig i studierna. Här hittar du information om studentkonto, mejl, program, utskrifter, nätverk och LU-kort – allt du behöver för att snabbt komma igång.
Studentkonto
Med studentkontot får du tillgång till universitetets digitala tjänster, som din studentmejl, lärplattformar, och bibliotekssystem.
Studentmejl
Alla studenter får en mejladress från universitetet. Du kan välja att använda en annan mejl, men det är viktigt att du vidarebefordrar din studentmejl dit så att du inte missar viktig information.
Studentmejl på Lunds universitet
Programvara
Via universitetet får du tillgång till flera programvaror som du kan behöva i dina studier, till exempel Microsoft Office 365 och statistikprogram.
Wifi och VPN
I universitetets lokaler ansluter du dig till wifi via det trådlösa nätverket Eduroam. Du kan också använda VPN (Virtual Private Network) för att nå universitetets resurser hemifrån på ett säkert sätt.
Skriva ut och kopiera
Du kan skriva ut, kopiera och skanna dokument via universitetets utskriftssystem, både från din egen dator och ifrån universitetets datorer.
LU-kortet
LU-kortet fungerar som ditt passerkort till lokaler, bibliotek och andra tjänster vid universitetet.
Ladok för studenter
Ladok är en tjänst för studiedokumentation. I Ladok kan du se dina studieresultat, registrera dig på kurser, anmäla dig till tentor, skriva ut intyg och ansöka om examen.
Kontaktinformation
LU Servicedesk
Öppettider: måndag till fredag 08.00 – 16.00.
Du kan kontakta oss på flera sätt:
Skicka ett mejl till oss på servicedesk [at] lu [dot] se (servicedesk[at]lu[dot]se)
Skapa ett ärende, hitta användarguider och se aktuell driftinformation i vår självbetjäningsportal.
Få direkt hjälp i vårt digitala mötesrum. Här gäller begränsade öppettider.