Javascript är avstängt eller blockerat i din webbläsare. Detta kan leda till att vissa delar av vår webbplats inte fungerar som de ska. Sätt på javascript för optimal funktionalitet och utseende.

Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Studentkonto

Ditt IT-konto på universitetet

Som student vid Lunds universitet tilldelas du ett ett så kallat studentkonto som består av användarnamn och lösenord. Studentkontot ger dig tillgång till bland annat e-post, fillager, passerkort, flera datasalar och bibliotekens nättjänster.

Genvägar till sidans innehåll:

Detta ingår i studentkontot

  • e-postkonto med 25 GB utrymme som kan nås via POP, IMAP och Webmail
  • ett antal kostnadsfria datorprogram från bland annat Microsoft
  • Googles "Office-paket" med kalender, ordbehandling, kalkylark, presentationer, formulärverktyg och ritverktyg
  • obegränsat hårddiskutrymme för lagring av dina filer och dokument
  • trådlös uppkoppling via Eduroam
  • VPN (Virtual Private Network) som ger dig möjlighet att logga in på universitetets datanätverk oavsett var i världen du befinner dig

När du aktiverat ditt studentkonto har du tillgång till ett antal tjänster och plattformar:

Du kan också ladda ner kostnadsfria datorprogram och licenser.

Aktivera ditt studentkonto

Ditt studentkonto skapas när du registreras som antagen vid Lunds universitet. Det sker några dagar efter det att du fått det andra antagningsbeskedet.

När studentkontot är skapat får du mejl om hur du aktiverar det till den e-postadress som du registrerade när du gjorde din ansökan till Lunds universitet.

Om du av någon anledning inte fått mejlet, följ instruktionerna nedan för att aktivera ditt studentkonto:

  1. Gå till startsidan för Passport
  2. Välj ”Antagning.se” eller ”eduID.se” och logga in med samma uppgifter som du använde när du anmälde dig på Antagning.se. (Om du är skandinavisk student, men inte svensk medborgare, skriver du in ditt tillfälliga svenska personnummer som finns i antagningsbeskedet eller den e-postadress du registrerade som användarnamn.)
  3. I rutan ser du ditt användarnamn (exempelvis "ab1234cd-s". ) Skriv upp och spara innan du fortsätter!
  4. Läs igenom informationen och sätt kryss i rutan för att kunna gå vidare.
  5. Välj lösenord till ditt studentkonto enligt instruktionerna. Tänk på att lösenordet är personligt och ska förvaras på ett säkert sätt!

Du kommer nu till sidan som bekräftar att ditt studentkonto/användaridentitet har aktiverats.

Observera: Aktivering av studentkonto är inte detsamma som att registrera dig på din utbildning!

Registrera dig på din utbildning

Lägg gärna till kontaktuppgifter

Om du vill kan du gärna passa på att lägga till privata kontaktuppgifter för att kunna återställa lösenord etc genom att:

  1. Gå till startsidan för Passport
  2. Klicka på ”Användare” och logga in med användarnamn och lösenord
  3. Klicka på ”Verifiera kontaktinformation” och fyll i dina uppgifter

Observera att detta inte fungerar för vissa mejlkonton hos Microsoft, exempelvis Hotmail, outlook.com och Live.

Datorer för dig med studentkonto

Med ditt studentkonto är du välkommen att använda Lunds universitets datorer. Förutom i institutionernas datasalar hittar du bland annat datorer här:

  • Universitetsbiblioteket (på Helgonabacken)
  • Ekonomicentrum
  • Campus Helsingborg
  • Geobiblioteket
  • Health Sciences Centre (HSC)
  • LTHs studiecentrum (här finns två datorer för LU-studenter allmänt, övriga datorer är enbart för LTH-studenter)
  • Språk- och litteraturcentrum (SOL-biblioteket)
  • LUX-huset (biblioteket samt flera platser)
  • Medicinska fakultetens bibliotek
  • Fysicum
  • Statsvetenskapliga institutionen
  • Samhällsvetenskapliga fakultetens bibliotek

Support via Servicedesk

LU Servicedesk ger support mellan klockan 08.00-17.00 helgfri måndag till fredag. Ärenden tas emot via självbetjäningsportal, telefon och e-post. Det finns ingen "walk-in-desk".

På självbetjäningsportalen finns senaste driftinformationen samt guider för merparten av LU:s system.

Gå till självbetjäningsportalen

Kontaktinformation

LU Servicedesk
Telefon 046-222 90 00
Servicedesk [at] lu [dot] se

Stängning av ditt studentkonto

Efter att du avslutat dina studier vid Lunds universitet stänger vi ditt studentkonto.

En månad innan vi stänger kontot får du information om detta via e-post till din studentmejl.

Två veckor senare kommer en påminnelse om att kontot kommer att stängas ner.

Därefter tar vi bort kontot den angivna dagen.

Checklista – gå igenom innan studentkontot tas bort

  • Läs den post som kommit till din studentmejl.
  • Meddela alla som bara känner till din studentmejl att de ska använda annan adress för att nå dig framöver.
  • Ta vara på alla filer som du har på Google Drive, Google Photos och andra eventuella tjänster du använt, exempelvis Sites.
  • Använder du Microsofts Onedrive via studentinloggningen måste du ta vara på alla dina filer där. Titta också igenom alla andra Office 365-tjänster.
  • Ta vara på dina filer i eventuell hemkatalog som du har via datorinloggningen på universitetet (finns till exempel på LTH)
  • Tänk på att de flesta andra tjänster och inloggningar som är kopplade till din studentmejl behöver ses över (till exempel ändra mejladress). Detta behövs för att du inte ska förlora möjligheten att nollställa eller ändra ditt lösenord på de tjänsterna.

 

Kontaktinformation

LU Servicedesk
Öppen mån–fre 08.00–17.00
servicedesk [at] lu [dot] se
Telefon 046-222 90 00

Driftinformation
www.support.lu.se