Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Råd för att hantera oro

Råd och tips från Studenthälsan och Företagshälsovården

Många upplever just nu en stor oro på grund av kriget i Ukraina. Det är förståeligt och fullständigt normalt att känna oro, sorg, ilska och andra känslor just nu.

Här följer några tips på hur du kan ta hand om dig själv och hantera din oro:

  • Var öppen för det du känner. Det är inte skamligt, sjukligt eller onormalt att reagera med oro eller rädsla. Det kan vara obehagligt, men det betyder inte att allt du oroar dig för kommer att inträffa. Dina upplevelser kommer också att förändras över tid.
  • Var med människor du tycker om och ta stöd av dessa. Det är ofta hjälpsamt att sätta ord på sin oro och tala om den med andra. Samtidigt kan det också vara skönt att fokusera på och prata om annat. 
  • Ta hand om dig själv genom att äta, sova och röra på dig regelbundet. 
  • Håll dig sysselsatt med aktiviteter som du vet att du mår bra av. Tillåt dig själv att tänka på annat.  
  • Fundera över vad du kan påverka och inte. Det är lätt att känna maktlöshet i en stor kris. Det kan dock kännas meningsfullt att göra vad du kan, till exempel att skänka pengar eller på annat sätt engagera sig.
  • Undvik mindre hjälpsamma strategier. Det finns flera vanliga, men mindre hjälpsamma, bemästringsstrategier som du bör undvika när du känner oro. Strategierna kan innebära att man använder alkohol, droger eller lugnande mediciner för att hantera svårigheterna. Det kan också handla om att man drar sig undan från aktiviteter, familj och vänner. 
  • Begränsa mängden nyheter du tar del av om du känner att nyheter och innehåll i sociala medier gör dig orolig. Till exempel kan du välja att lyssna på morgonnyheterna på radio, men hoppa över kvällssändningarna på TV innan du ska sova. 
  • Sök professionell hjälp hos Studenthälsan eller vården om du har stora svårigheter eller behöver rådgivning. Detta kan vara aktuellt om du till exempel är mycket nedstämd, orolig eller isolerad, har stora sömnproblem eller inte klarar av dina studier eller ditt arbete.

Kontaktinformation och länkar vidare

Studenthälsan erbjuder professionellt stöd genom individuella samtal för studenter i kris och för att stödja deras psykiska välbefinnande.

Företagshälsovården erbjuder professionellt stöd för att hjälpa medarbetare som upplever stress eller psykisk ohälsa.

Studentprästerna erbjuder stöd och ger tröst för alla studenter och medarbetare, oavsett tro eller övertygelse.  

Krisinformation.se finns mer information om kriget i Ukraina och stöd vid oro.

 

Undrar du hur kriget påverkar universitetet?

Har du frågor om vilka konsekvenser kriget i Ukraina kan ha för universitetet kan du mejla till ukraina [at] er [dot] lu [dot] se

Du som är student kan höra av dig till Studentreceptionen: studentreception [at] lu [dot] se