Stängning av studentkonto
Ditt studentkonto stängs automatiskt när du har avslutat dina studier vid Lunds universitet. Kontot används till bland annat mejl, dokument och andra digitala tjänster. Tänk på att spara ner viktig information i god tid!
Hur länge behåller jag mitt studentkonto?
Du har kvar ditt studentkonto i två terminer efter att du senast var registrerad i Ladok.
Med registrering menas:
- Förstagångsregistrering
- Fortsättnings- eller omregistrering
- Studieuppehåll (för programstudenter)
Så stängs kontot – steg för steg
1. Meddelande om kommande stängning
Efter två terminer utan registrering får du ett mejl. Det skickas till både din studentmejl och den mejladress du angett i Ladok.
2. Inaktivering efter 30 dagar
Från det datum du får mejlet är kontot aktivt i 30 dagar. Sedan inaktiveras det. Du kan inte längre logga in.
3. Radering efter ytterligare 30 dagar
30 dagar efter att kontot inaktiverats raderas det helt – tillsammans med alla mejl, filer och inställningar.
Du kan återaktivera kontot innan det raderas om du:
- blir antagen till en ny kurs
- registreras på en ny kurs
- omregistreras på en ej avslutad kurs
- får ett studieuppehåll registrerat i Ladok.
Observera att denna process är automatiserad. Våra medarbetare på LU Servicedesk kan inte manuellt gå in och undanta ett konto.
Att göra innan kontot stängs
- Läs alla mejl i din studentmejl
- Byt till en privat mejladress för kontakter
- Spara filer från OneDrive och Office 365
- Hämta hem filer från eventuell hemkatalog (t.ex. på LTH)
- Ändra din mejladress på andra tjänster där du använt studentmejlen
- Spara dina filer från Google Workspace. Detta kan du göra med Google Takeout.
Om du har blivit antagen men inte registrerat dig på din kurs
Om du inte registrerar dig i Ladok inom 40 dagar efter kursstart raderas kontot som skapats automatiskt vid antagning.
För dig som är doktorand
Som doktorand gäller samma process för studentkontot. Observera att ditt anställdkonto påverkas inte.
Kontaktinformation
LU Servicedesk
Öppettider: måndag till fredag 08.00 – 16.00.
Du kan kontakta oss på flera sätt:
Skicka ett mejl till oss på servicedesk [at] lu [dot] se (servicedesk[at]lu[dot]se)
Skapa ett ärende, hitta användarguider och se aktuell driftinformation i vår självbetjäningsportal.
Få direkt hjälp i vårt digitala mötesrum. Här gäller begränsade öppettider.