Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Den nedåtgående rankningstrenden går att vända

Uppåtgående pil. Illustration.
Ill: Sorapop Udomsri/Mostphotos

Lunds universitet har alla möjligheter att vända den negativa rankningsutvecklingen.
Det menar rankningsexperten ­Daniel J. Guhr.

Tre faktorer, samtliga forskningsrelaterade, sticker ut för LU:s del, enligt Daniel J. Guhr: publiceringar, citeringar och anseende. Det är där universitetet bör lägga krutet för att även i framtiden rankas som ett av världens bästa. Om fler publiceringar sker i högt ansedda tidskrifter med stort vetenskapligt genomslag skulle det påverka rankningen positivt.

Anseendet är en styrka

Samma sak gäller citeringar och det vetenskapliga genomslaget. Daniel J. Guhr menar att universitetet bland annat måste titta på hur man rapporterar data som rankninginstituten går efter. Sannolikt kan man klättra på listorna om rapporteringen blir bättre.

Den tredje punkten som han framhåller är anseendet, som enligt honom är en av universitetets största styrkor och något det gäller att vårda.

– Internationellt är anseendet högt, men tyvärr har det på senare tid fallit bland arbetsgivare, säger han.

Universitetets projekt slutredovisat

Nyligen slutredovisades universitetets projekt Samordning av rankning- och analysarbete. Där framhålls bland annat betydelsen av publiceringar och citeringar och att forskare satsar på bästa möjliga spridning i ansedda publiceringskanaler. Dessutom ska forskare alltid försöka optimera nyckelord och närvaro i forskar- och forskningsdatabaser. Universitetet ska löp­ande se över uppgifter som rapporteras in till rankningsinstitut och offentliga källor där rankningsinstituten hämtar uppgifter.

Slutrapporten framhåller också vikten av att synliggöra universitetets styrkor för en bred allmänhet, men även till beslutsfattare, medier och näringsliv. På så vis ska attraktionskraften öka och LU som varumärke bli starkare. Både i Sverige och internationellt.

Intresserad av forskning och samhälle?
Prenumerera på Apropå!

I nyhetsbrevet Apropå varvas senaste nytt från Lunds universitet med kommentarer till aktuella samhällshändelser från några av våra 5000 forskare.