Aktivera ditt studentkonto
När du blir antagen till Lunds universitet skapas ett studentkonto åt dig. För att börja använda kontot behöver du först aktivera det. På denna sida får du veta hur du gör – steg för steg.
När din antagning är registrerad i Ladok får du ett mejl med information om hur du aktiverar ditt studentkonto.
Mer information hittar du under vanliga frågor och svar.
Vanliga frågor och svar vid aktivering av studentkonto
Så aktiverar du ditt konto – steg för steg
1. Gå till lösenordsportalen
Öppna Lösenordsportalen Passport:
2. Välj "Lösenord" och logga in med något av följande alternativ
För dig med svenskt personnummer
Logga in med något av följande alternativ:
- BankID
- Freja eID+
- EduID
- Verifierat konto hos Antagning.se
- Verifierat konto hos Universityadmissions.se
- Engångskod (OTP) (om du inte kan logga in med ovanstående alternativ)
Du som inte har svenskt personnummer
Du som inte har svenskt personnummer använder den engångskod (OTP) som står längst ner i det mejl du fick med din studentkontoinformation. Det gäller även dig som inte kan logga in med ovanstående alternativ.
Hittar du inte aktiveringsmejlet? Se våra vanliga frågor längre ner på sidan.
Vanliga frågor och svar vid aktivering av studentkonto
3. Skriv upp ditt användarnamn
När du har loggat in ser du ditt användarnamn (UserID), till exempel: ab1234cd-s. Kontrollera att ditt användarnamn överensstämmer med det som står längst ner i det mejl du fick med din studentkontoinformation.
Spara användarnamnet. Du behöver det för att logga in på flera tjänster. På vissa tjänster, som universitetets wifi, skriver du det så här: ab1234cd-s [at] lu [dot] se (ab1234cd-s[at]lu[dot]se)
4. Välj ett lösenord
Välj lösenord till ditt studentkonto. Tänk på att lösenordet är personligt och ska förvaras på ett säkert sätt, till exempel i en lösenordshanterare.
När du har valt lösenord är ditt studentkonto aktivt.
Registrera alternativa kontaktuppgifter
Det är bra att lägga till alternativa kontaktuppgifter som mobilnummer och mejladress dit en aktiveringslänk kan skickas om du glömmer ditt lösenord.
Gå till lösenordsportalen Passport och välj alternativet "Jag är användare". Gå sedan till "Verifiering av kontaktuppgifter".
Registrera dig på din utbildning
Tänk på att aktivera ditt studentkonto inte är samma sak som att registrera dig på din utbildning.
Registrera dig på din utbildning
Frågor och svar om aktivering av studentkonto
Du kan aktivera ditt studentkonto när din antagning är registrerad i Ladok, universitetets system för studieadministration. Det sker efter att du har fått ditt slutgiltiga antagningsbesked. Tidpunkten beror på vilka studier du blivit antagen till och hur du ansök:
Via antagning.se:
Via universityadmissions.se:
'Key dates and deadlines' – universityadmissions.se
Om du är inresande utbytesstudent registreras din antagning i Ladok oftast i början av juni inför höstterminen och i början av december inför vårterminen.
Du får ett mejl när ditt konto är klart att aktivera.
Mejlet skickas till den mejladress som du angav i din ansökan till Lunds universitet.
Här är några tips om du inte hittar mejlet för att aktivera ditt studentkonto:
Titta i skräpposten eller i mappen för oönskad mejl. Ibland fastnar meddelandet där.
Om du inte hittar mejlet kan du följa stegen på vår webbplats för att aktivera ditt konto med BankID, Freja eID+, verifierat konto hos Antagning.se eller Universityadmissions.se och EduID.
Om du saknar svenskt personnummer eller inte kan logga in med ovanstående sätt behöver du aktivera kontot med en engångskod. Du kan hämta en ny kod på någon av våra receptioner för studentservice.
Receptioner för studentservice:
- Receptionen på Språk- och litteraturcentrum - sol.lu.se
- Studiecentrum på Lunds Tekniska Högskola - lth.se
- Receptionen på Campus Helsingborg - ch.lu.se
- Receptionen på Musikhögskolan i Malmö - mhm.lu.se
- Receptionen på Juridiska fakulteten - jur.lu.se
Om du inte kan besöka en reception kan du få hjälp via vårt digitala mötesrum i Zoom:
Om du har glömt lösenordet till ditt befintliga studentkonto går du till lösenordsportalen och väljer alternativet för att återställa ditt lösenord.
Om ditt studentkonto är aktivt men du har glömt lösenordet testa då att gå in och återställ lösenordet och logga in igen.
Efter att du avslutat dina studier på Lunds universitet gallras ditt studentkonto ut efter två terminer. Om du på nytt blir registrerad som student i Ladok innan ditt konto raderas behåller du samma konto och det kan återaktiveras.
Kontaktinformation
LU Servicedesk
Öppettider: måndag till fredag 08.00 – 16.00.
Du kan kontakta oss på flera sätt:
Skicka ett mejl till oss på servicedesk [at] lu [dot] se (servicedesk[at]lu[dot]se)
Skapa ett ärende, hitta användarguider och se aktuell driftinformation i vår självbetjäningsportal.
Få direkt hjälp i vårt digitala mötesrum. Här gäller begränsade öppettider.