Extroverta trivs bättre med hemarbete än introverta

Kvinna vid dator i hemmiljö.
Extroverta håller igång fler relationer utanför arbetet och blir mindre isolerade. Foto: Annie Spratt/Unsplash

Det som spelar störst roll för hur man trivs med att arbeta hemifrån är ens personlighetsdrag. Extroverta personer trivs bättre än introverta enligt en rapport om distansarbete.

Drygt 500 svenskar svarade på ett 60-tal frågor kring sina förutsättningar och upplevelser av att arbeta hemifrån efter våren 2020. Det ledde till rapporten ”Hemarbete – flexibelt arbete är det nya normala”.

– Det kan låta paradoxalt men att vara extrovert är den viktigaste faktorn för hur man upplever distansarbetet, säger Petri Kajonius, docent i beteendevetenskapliga mätningar och en av författarna till rapporten.

Porträtt av man.
Petri Kajonius är en av författarna till rapporten. Foto: Andreas Olsson

Det handlar om att extroverta hämtar energi och lust från utmaningar och känslan av att ”det här ska vi lösa tillsammans”. Dessutom blir de mindre isolerade eftersom de håller igång fler relationer utanför arbetsplatsen. På grund av covid-19 finns det extra anledningar både till att ringa en vän och leta lösningar tillsammans på jobbet, två saker som extroverta går igång på. Petri Kajonius menar att extroverta troligtvis är till och med mer motiverade under pandemin än vanligtvis. Men för introverta är det tvärtom.

–Introverta personer har i större utsträckning svårare att hitta den där extra energin och gnistan, och det bör man som chef vara medveten om, säger han.

Han menar att det finns mycket att vinna på att lära känna sina medarbetare bättre utifrån ”The Big Five” inom personlighetspsykologi: extroversion, neuroticism, välvillighet, samvetsgrannhet och öppenhet*.

– Chefer behöver behandla olika individer olika – efter deras förmågor och personlighetsdrag. Och det som spelar mest roll för hur man upplever situationen, pandemi eller inte, är om man är extrovert eller introvert, säger Petri Kajonius.

Extra viktigt med chefens feedback

Under pandemin bör man som chef vara noga med feedback och gärna höra av sig en extra gång till introverta medarbetare. Enkäten visade också att för att trivas och prestera hemma så var, förutom extroversion, familjesituationen central. Men hur många man är hemma eller om man bor litet eller stort gav inga utslag i enkätresultatet.

– Trivs de andra i hemmet inte med sitt så blir det svårt att koncentrera sig och koncentrationsmöjligheter vet vi är viktiga för arbetsglädjen, säger Petri Kajonius .

Att kunna sitta och arbeta på en tyst plats är inte nog, menar han. För om gymnasisten inte orkar med sin skola, partnern är omotiverad till sitt jobb eller barnen kommer hem från skolan på dåligt humör – då är det svårt att fokusera på arbetet. Och även om man bor ensam kan man bli störd av hushållsarbete och sina egna tankar på ett annat sätt i hemmiljön.

– För en del är det helt enkelt lättare att koncentrera sig på arbetsplatsen.

Många har trivts med hemmajobb

Rapporten visar att många har trivts med sitt hemarbete och också har nått sina mål med arbetet. Efter pandemin menar författarna att minst en miljon svenskar kommer att fortsätta arbeta delvis hemifrån. Det nya normala arbetslivet blir mer flexibelt.

– Det blir ingen revolution för de flesta vill komma in på arbetet och träffas ibland. Men arbetsgivarna borde bli mer tillåtande, både när det gäller att arbeta hemifrån och att kunna välja att delta digitalt i möten.

* Nyligen har Petri Kajonius och Anna Dåderman kommit ut med boken ”Vem är du?” där de sammanfattar modern forskning inom personlighetspsykologi, där ”The Big Five” är centrala begrepp.

Bild på tidningsomslag.

LUM 6 / 2020

LUM 6 2020 (PDF 3,8 MB ny flik)

Bläddringsbar version – issuu.com

Webbversionen

Om LUM

Lunds universitets magasin LUM utkom första gången 1968. Den tryckta tidningen utkommer idag med 6 nummer per år och når samtliga anställda. Jan Olsson är redaktör och Eva Johannesson är ansvarig utgivare.

Kontakta LUM:s redaktion

LUM in English