Första utvärderingarna av utbildningarna på gång

Porträtt av kvinna
Åsa Ekberg är chef för avdelningen ­Kvalitet och utvärdering.

Startskottet har gått för arbetet med utbildningsutvärderingarna. De ska vara klara 2025.
– Sex år går fort, särskilt på utbildningstunga fakulteter, säger Åsa Ekberg, chef för avdelningen Kvalitet och utvärdering, och uppmanar till att inte vänta för länge.

För ett år sedan skrev LUM om den nya typen av kvalitetsutvärdering av utbildningen som LU beslutat sig för att genomföra. Bakgrunden är den kritik mot UKÄ:s utvärderingar som man inte tyckte höll måttet. Så istället för att UKÄ granskar alla utbildningar ska de istället granska lärosätenas egna kvalitetssäkringsarbeten.

Åsa Ekberg, som kan sägas vara ledningens förlängda arm i kvalitetsarbetet, tycker att det händer mycket på bred front och vid senaste kvalitetsdialogerna med fakulteterna samlades underlag in om vilken utvärderingsmetod de valt och en tidsplan för den.

– Men det gäller också att inte bli för utmattad av själva utvärderingen, utan ha ork kvar att ta tag i resultatet, säger Åsa Ekberg och tillägger att det är okej att revidera arbetet och upplägget under resans gång.

Olika modeller

Fakulteterna har valt lite olika utvärderingsmodeller. Ekonomihögskolan och Musikhögskolan använder internationell ackreditering (se relaterade artiklar). Humaniora och teologi, LTH och Naturvetenskapliga fakulteten använder tematiska modeller, där man utvärderar exempelvis jämställdhet på alla utbildningar under ett år och sen ett annat kvalitetskriterium nästa år och så vidare. UKÄ:s nationella utvärderingar finns kvar för flera vård- och lärarutbildningar. Samhällsvetenskapliga fakulteten har valt att utvärdera på traditionellt sätt, utbildning per utbildning med självvärdering, bedömargrupp och rapport (se relaterade artiklar) .

Sedan beslutet om utvärderingen av utbildningen kom har den stora utvärderingen av forskningen, RQ20, tillkommit. Åsa Ekberg menar att det är viktigt att inte göra något dubbelarbete, utan istället försöka dra nytta av de parallella utvärderingarna.

– På pappret kan det ju vara olika saker med utbildning och forskning, men exempelvis forskarutbildningen ligger ju i gränsområdet. Man får tänka smart, säger hon.

Fakulteterna fick 320.000 kronor i extra tillskott i centrala medel till utvärderingarna och senast den sista juni ska de ha redovisat hur de har använt eller tänkt att använda de pengarna. Mycket av den summan förväntas gå till arvoden och kostnader i samband med den externa, ibland internationella, bedömarprocessen.