Råd risar och rosar Lunds klimatarbete

Motorväg.
Vill Lunds kommun nå sina miljömål är inte utbyggnad av E22:an en bra väg. Foto: Leif Ingvarsson/mostphotos

Bra jobbat, men det räcker inte”. Det var det samlade utlåtandet från Lunds kommuns klimatpolitiska råd, som består av lundaforskare. I en ny rapport har de granskat kommunens miljöarbete och kommit fram till att kommunen får i hemläxa att ta mobilitetsmålet på större allvar.

I april var det dags för forskarna i Lunds klimatpolitiska råd att släppa sin årliga rapport där de utvärderar kommunens hållbarhetsinsatser. Temat för året var LundaEko, kommunens förslag till nytt miljömålsprogram i ekologisk hållbar utveckling, som planeras ta vid där det gamla slutade år 2020.

– Uppdraget är större än vad vi har utrymme att göra. Vi börjar därför varje år med att undersöka vilka områden som är aktuella för tillfället och nu låg ett nytt förslag till klimatmål ute. Det kände därför rimligt att avgränsa oss angående detta, säger ­Roger Hildingsson, vice ordförande i Lunds klimatpolitiska råd och forskare i ­miljö- och klimatpolitik.

Krävs högre mål för trafik och transporter

Efter att ha gått igenom de nya målen kunde rådets åtta forskare konstatera att kommunen förvisso har höga ambitioner, men att det inte är tillräckligt för att nå klimatmålen. Det gäller framförallt mobilitetsmålet. Enligt Roger Hildingsson har Lund historiskt varit bra på mobilitet, men nu krävs ökade ambitioner – vilka inte finns.

– Vi vill att målet skärps och förtydligas för att ligga i linje med utsläppsmålet. Transportsektorn står för hälften av utsläppen i kommunen och är den enskilt viktigaste sektorn att få ner utsläppen i. Vi hade förväntat oss strängare mål och ger kommunen detta i hemläxa, säger han.

Ett annat problem, enligt forskarna, är att det är svårt att förstå vad målen innebär i praktiken.

– Att bara prata om mål blir lite abstrakt. Vi har gått igenom remissvar och där ser man att folk undrar hur saker ska fungera i praktiken. Vi anser att kommunen och politikerna ska skärpa och förtydliga ambitionerna, säger rådets ordförande Lena Neij, som även är föreståndare för Internationella miljöinstitutet.

Kommunen lyssnar på forskarna

Kritiken till trots upplever forskarna att kommunen ändå lyssnar på vad de har att säga. Till exempel blev de tidigare i år inbjudna till ett möte med kommunstyrelsen för att ge sina synpunkter på förslaget och på de åsikter som hade inkommit. Där passade Roger Hildingsson återigen på att fram­föra rådets kritiska inställning till kommunens stöd till utbyggnaden av E22, något som rådet även tar upp i sin rapport.

– När jag drog rapporten för kommunstyrelsen sa jag i princip ”Grattis ni är jätte­bra, men det räcker inte, ni måste öka takten och ha tydligare mål och för att nå målen måste ni undvika att fatta beslut som går stick i stäv med klimatmålen”.

Kritiserar utbyggnaden av  E22:an

Rådet har tidigare kritiserat kommunens beslut att stödja utbyggnaden av E22:an med hänvisning till att beslutet är feltajmat. Till exempel fattades beslutet innan spårvagnen hade börjat rulla. Således planeras en motorvägsavfart för en prognos som inte överensstämmer med verkligheten.

– De beslut som fattas nu är oerhört viktiga för hur transporterna kommer att se ut för kommande generationer. Rätt beslut innebär att ta klimatfrågan på allvar, fel beslut innebär att det blir allt svårare att nå klimatmålen. Det gäller både motorvägen och målen i allmänhet.

Roger Hildingsson, forskare i miljö- och klimatpolitik.