Språk, hjärna och beteende i fokus för årets Rausingpristagare

Marianne Gullberg, professor i psykolingvistik och chef för Humanistlaboratoriet, tilldelas Rausingpriset 2014. Marianne Gullberg har brutit ny mark inom andraspråksinlärning. De flesta av oss har fått höra att barn lär sig språk lättare än vuxna, men Marianne Gullbergs forskning visar att vuxna faktiskt är mycket kraftfulla språkinlärare.

Ytterligare en sådan insikt är att våra hjärnor utvecklas när vi lär oss språk, också i mogen ålder. Med andra ord är det aldrig för sent att stimulera sin mentala kapacitet genom att lära sig ett nytt språk.

En särskilt fängslande del av Marianne Gullbergs forskning handlar om samspelet mellan tal och gester. Hon har visat att även den som talar ett som vuxen inlärt språk med perfekt uttal kan avslöja sig genom att gestikulera på modersmålet. Till exempel kan en holländare som lär sig franska tala helt korrekt, men han bryter på holländska i sina handrörelser.

Läs hela pressmeddelandet på www.lu.se

Klicka här för att läsa mer om Humanistlaboratoriets verksamhet

Publicerad: 2014-03-07
Text: Oscar Heimburg