Ekonomihögskolan klättrar i rankning

I fjol var Ekonomihögskolan i Lund nykomling på listan över internationella finansmasterprogram. I år har skolans finansprogram nått ännu högre upp.
– Våra studenter verkar helt enkelt vara väldigt nöjda med vart utbildningen har tagit dem yrkesmässigt, säger Kristina Eneroth, prorektor på Ekonomihögskolan i Lund.

Ekonomihögskolan vid Lunds universitet står sig väl i konkurrensen bland de internationella masterprogrammen i finans, enligt tidningen Financial Times prestigefyllda rankning.

Ekonomihögskolan vid Lunds universitet har klättrat från plats 38 till 32 i Financial Times prestigefyllda årliga globala rankning av masterprogram i finans.
– Det är verkligen en kvalitetsstämpel att Ekonomihögskolan för andra året i rad har en bra placering på Financial Times rankning av ledande masterprogram i finans, säger Kristina Eneroth, prorektor för Ekonomihögskolan vid Lunds universitet.

Den internationella finanstidningen skickar enkäter till de studenter som tog examen för tre år sedan. De får svara på frågor om vad utbildningen gett dem, hur deras karriär har tagit fart, vad de tjänar, hur mycket de upplever att de fått tillbaka för sin utbildning, och hur nöjda de är med de mål de nått hittills.
– Konkurrensen om att vara med Financial Times topplista över utbildningar i finans är hård. Vi har fantastiskt duktiga studenter som får bra jobb efter sin utbildning. Många av studenterna går ut direkt i en internationell karriär. Arbetet med rankningen leder till ännu bättre samarbete med företag i finansbranschen i stort, säger Kristina Eneroth.

Bland de skandinaviska lärosätena är det än så länge endast Handelshögskolan i Stockholm och Ekonomihögskolan i Lund som varit med på bland de 50 bästa masterprogrammen inom finans. Det som Ekonomihögskolans tidigare finansmasterstudenter är allra nöjdast med är prisvärdheten. Även den internationella miljön i utbildningen spelar roll.
Rankningen är öppen för finansmasterprogram över hela världen. De måste dock vara ackrediterade enligt kvalitetssystemen EQUIS (European Quality Improvement System) eller AACSB, The Association to Advance Collegiate Schools of Business.

– Vi är väldigt glada över vår placering och kunde redan förra året konstatera att internationella studenter väljer oss på grundval av hur vi hamnat i rankningen. Några hörde av sig bara timmar efter att resultaten offentliggjorts, säger Kristina Eneroth.