Gullan Bornemark hedersdoktor vid Konstnärliga fakulteten

Porträtt Gullan Bornemark
Foto: Jan Vertsberg

Nu blir barnens egen låtskrivare uppmärksammad även i akademiska kretsar. Vid Lunds universitets doktorspromotion den 26 maj utses Gullan Bornemark till hedersdoktor vid Konstnärliga fakulteten.

Gullan Bornemark var en pionjär i utvecklingen barnsången i Sverige, från det tidiga 60-talet och framåt. Att ta sig fram i en i övrigt mansdominerad musikbransch framstod aldrig som något problem för henne. Gullan Bornemarks sånger och texter har fått stort genomslag via skiva, radio och TV och i många fall blivit omedelbara klassiker, t ex Sudda Sudda, Är du vaken Lars? och Gå i solen.

Ur motiveringen till utnämningen:

”I hennes kompositioner förenas en gedigen hantverksskicklighet, musikalisk kvalitet och pedagogisk tanke med finurlighet och humor. Gullan Bornemark har skapat en musikskatt som levt vidare genom alla samhällsförändringar det senaste dryga halvseklet och med stor sannolikhet fortsatt kommer att sjungas med samma entusiasm av nya generationer barn i framtiden.”

– Gullan och hela familjen ser utmärkelsen som ett erkännande för hennes mångåriga prestationer. Det är fint att musiken för barn genom henne får en upplyst plats i akademin, säger sonen Dan Bornemark, själv musiker och kompositör.

Egen musikskola för barn

Under åren 1952-2007 drev Gullan Bornemark en egen musikskola för barn, Musikleken Blåklockan i Malmö. Hennes första visbok, Gubben i lådan, utkom 1962 och sedan dess har det blivit fler sångböcker, många skivor och ett antal program i Radio och TV, däribland Småbarnskvartar och Tutirutan.

Gullan Bornemark har en musiklärarexamen vid Musikhögskolan i Stockholm och 1977 tog hon även kyrkomusikerexamen vid Musikhögskolan i Malmö.

För mer information, kontakta Dan Bornemark, dan [at] bornemark [dot] com (dan[at]bornemark[dot]com)