Nya tag i Botan

Kvinna bland många växter. Foto.
Botans föreståndare Bente Eriksen gläds åt alla förbättringar som är på gång i Botan, inte minst ombyggnaden av växthusen. Foto: Kennet Ruona.

Växthusen i Botan kommer att byggas om så att den sällsynta kottepalmen får sträcka på sig. Agardhianum är redan renoverat och en ny utställningslokal, lärosal och odlingsträdgård kommer ta form under de närmsta åren.

Botaniska trädgårdens föreståndare Bente Eriksen släpper in oss i det prunkande växthuset och den fuktiga värmen slår emot oss. Kottepalmen pressar krumt sina palmblad mot taket och längtar efter den takhöjning på tre meter som komma skall. Från taket regnar plötsligt ett blött moln av dimma. Växthusen har varit stängda under pandemin och det känns som Törnrosas övervuxna slott. Är det frånvaron av besökare som tillåtit naturen att ta över?

– Nej, det handlar om mer vatten och ljus, vi har gjort förbättringar, säger Bente Eriksen och berättar att de hoppas kunna öppna växthusen snart igen.

Växthusrenovering 2023

Renoveringen av växthusen sker nämligen inte förrän 2023. Däremot kommer den nya lärosalen för besökande skolklasser och studenter att byggas under vintern, förutsatt att alla tillstånd kommer på plats. Behovet av att renovera växthusen, som delvis är från 1860-talet, är inte nytt. Hur finansieringen ska säkras har diskuterats under minst femton års tid. Bente Eriksen beskriver det som en kamp, även inom organisationen. Hon menar att det var avgörande för de andra finansiärerna att Botans ägare, universitetet, nu har valt att bidra med viss finansiering.

– Detta skickar signalen att det är angeläget för universitetet. Jag är så glad att vi har lyckats ro detta i hamn, säger hon och tillägger att det är många aktörer som engagerar sig i och stöttar Botans nydaning.

Det blir ett ovanligt och komplicerat bygge att totalrenovera palmhuset. Byggarbetsplats eller inte, växterna går inte att flytta så personalen måste vara där och ­sköta om dem. Ett förslag är att man bygger ett nytt något bredare och tre meter ­högre palmhus runt det gamla som ett skal. Och sedan får man knacka ner det gamla palmhuset.

– Det blir en riktig utmaning när det gäller både att skydda personalen och växterna. Ett strömavbrott sker inte ostraffat – klimatet ska vara tropiskt, säger Bente Eriksen.

Större palmhus

Efter ombyggnationen kommer palm­huset att bli större.

– Besökarna kommer att uppleva det som en mer naturtrogen skog.

Flera hundra nya unika växter kommer att rymmas, något som bidrar till Botans uppdrag som internationellt certifierad botanisk trädgård: att bevara utrotningshotade arter. Förutom att själv odla och värna så många arter som möjligt så är Botan med i ett internationellt fröutbytesprogram.

Idag lockar ganska högljudda grodor på varandra i växthusen och små söta vaktlar trippar omkring. Men det blir inga nya insekter eller andra djur. Det tar fokus från växtligheten.

– Ju fler djur desto längre tid tar det innan man kan fånga koncentrationen hos skolklasserna, säger Bente Eriksen.

Uppfräschat Agardhianum

I Agardhianum, den gula tegelbyggnaden i hörnet Tunavägen/Östra Vallgatan, har trädgårdens personal fått ett våningsplan till när huset nyligen renoverades. Den vackra fasaden har inte speglat insidan, som var nedgången och lämnade mycket övrigt att önska – med­arbetarna fick bland annat diska sina lunch­lådor hukande i en grovskrubb. Men nu är det K-märkta huset varsamt renoverat efter konstens alla regler. Magnus Nyquist är en av medarbetarna som nu fått ett luftigt rum i milda färger.

– Det är ett nytt liv. Fina estetiska miljöer gör något för arbetsron, säger han.

Som Botans pedagog gläds han åt den kommande nya lärosalen och odlingsträdgården. Varje år kommer tusentals skol­elever hit och nu kommer de kunna få känna myllan mellan fingrarna.

– Att kunna odla tillsammans med barnen kommer förena teori och praktik på ett fint sätt.

Finansieringen av upprustningen i Botan

Lunds universitet, Statens fastighetsverk, Crafoordska stiftelsen och en gåva i form av en fastighet från Flafast finansierar ombyggnaden av Palmhuset.

Sparbanksstiftelsen Finn (ägare till Sparbanken Skåne) och Thora Ohlssons stiftelse bidrar till ombyggnad av en ekonomibyggnad till en undervisningslokal.

Om LUM

Lunds universitets magasin LUM utkom första gången 1968. Den tryckta tidningen utkommer idag med 6 nummer per år och når samtliga anställda. Jan Olsson är redaktör och Eva Johannesson är ansvarig utgivare.

Kontakta LUM:s redaktion

LUM in English