AI – heldag om samhällskonsekvenser

Anna Felländer, Jan-Erik Solem och Stefan Larsson, deltagare på AI-workshop
Anna Felländer, Jan Erik Solem och Stefan Larsson deltar på en heldag om samhällskonsekvenserna av AI.

Forskare vid Lunds universitet samlas nu för att diskutera de etiska, juridiska och sociala konsekvenserna av AI och maskininlärning. ”Det finns få tekniker där sådan potential samsas med så betydande riskscenarios. Vi behöver förstå båda dessa sidor utifrån fler perspektiv”, säger forskaren Stefan Larsson.

Den 22 november hålls en heldags-workshop om de samhälleliga konsekvenserna av AI med forskare från en rad olika områden.

– Hur säkerställer vi schysst AI och undviker etiska fallgropar när den används i tjänster? Hur samspelar samhällsapplicerad AI och maskininlärning med kulturer och normer, vilka är de viktigaste regleringsfrågorna? Hur skapas tillit till autonoma tjänster och prylar och hur fördelar man bäst ansvar när något går snett?

På Lunds universitet har man forskat på artificiell intelligens i olika former sedan 1960-talet. Under lång tid har tekniken stått i fokus

– Under workshop-dagen adresseras framförallt den humanistiska och samhällsvetenskapliga forskningen, inklusive juridiska och ekonomiska frågor, i dialog med datavetare och bildanalytiker, säger Stefan Larsson som är en av initiativtagarna till ett nytt nätverk med AI-forskare vid universitetet.

Två externa gäster deltar också: Jan Erik Solem, vd för bolaget Mapillary och med en bakgrund vid Lunds tekniska högskola samt Anna Felländer, nationalekonom och ledamot i regeringens digitaliseringsråd.

– AI och maskininlärning är både vardag för oss idag, i en rad tjänster och plattformar, samtidigt som det pågår en utveckling mot en alltmer autonom framtid. Det gäller att kunna förstå den utvecklingen ur flera vetenskapers perspektiv, inte minst för att undvika fallgropar, säger Stefan Larsson.

Några av deltagarna:

Stefan Larsson, jurist, rättssociolog och docent i teknik och social förändring.

Leder projekt om tillit och transparens i handelns användning av kunders data, och arbetar i projekt om ”hållbar AI” och etiska, rättsliga och sociala konsekvenser. Stefan Larsson, stefan [dot] larsson [at] lantm [dot] lth [dot] se, 046-222 71 58

Jutta Haider, docent i biblioteks- och informationsvetenskap.

Jobbar med projektet "Algoritmer och källkritik: Ungas förståelse och samhällets förväntningar". Hur unga människor förstår och förhåller sig till information, som idag nästan uteslutande är organiserad genom algoritmer. Jutta Haider, jutta [dot] haider [at] kultur [dot] lu [dot] se (jutta[dot]haider[at]kultur[dot]lu[dot]se), 046–222 04 58

Robert Willim, forskare och lärare i digitala kulturer och etnologi.

Arbetar med projektet “Uppkopplade hem och avlägsen infrastruktur”. Syftet med projektet som tar sin utgångspunkt i hemmet, är att bättre förstå hur komplex teknik flätas samman med människors vardagsliv. Robert Willim, robert [dot] willim [at] kultur [dot] lu [dot] se (robert[dot]willim[at]kultur[dot]lu[dot]se), 046–222 75 65

Anamaria Dutceac Segesten, lektor i Europastudier.

Särskilt intresse för demokratifrågor, politisk kommunikation och kollektiv identitet. Tittar på hur datorbaserade metoder har använts med framgång av forskare från politisk kommunikation, psykologi och sociologi. Anamaria Dutceac Segesten, anamaria [dot] dutceac_segesten [at] eu [dot] lu [dot] se (anamaria[dot]dutceac_segesten[at]eu[dot]lu[dot]se),046-222 88 21, 0768-07 55 28

För program och anmälan:

Kontakta:

Stefan Larsson, docent, stefan [dot] larsson [at] lantm [dot] lth [dot] se, 046-222 71 58
Kalle Åström,karl [dot] astrom [at] math [dot] lth [dot] se (karl[dot]astrom[at]math[dot]lth[dot]se), 0708-69 43 67