Nobelpriset ger skutt uppåt på rankningen

Tidningsartiklar. Kollage.
Anne L’Huillier och Lunds universitet nämndes i all världens media.

Förutom att det är fantastiskt kul och ett stort erkännande för Anne och hennes forskning så är Nobelpriset väldigt värdefullt för universitetet och viktigt för vår synlighet och vårt rykte på lång sikt. Synligheten och ryktet är viktiga hörnstenar för att öka universitetets genomslag internationellt.

Så sammanfattar vicerektor Kristina Eneroth vad det betyder för universitetet att Anne L’Huillier tilldelats Nobelpriset i fysik.

Priset kommer att innebära ett skutt uppåt på viktiga rankningslistor, åtminstone på AWRY-listan, till vardags kallad Shanghailistan där Lunds universitet inte varit i närheten av en topp 100-placering de senaste tio åren. Senast rankades LU på plats 165.

– Att ett universitet har Nobelpristagare viktas tungt av AWRY, så där kommer vi att hoppa upp, men hur högt är det ingen som vet, säger Kristina Eneroth.

Viktigt att förvalta uppmärksamheten

Ett Nobelpris leder med automatik till att pristagaren hamnar i rampljuset och att lärosätet där pristagaren är verksam syns i media runt om i världen. Den första tidens uppmärksamhet är något som måste tas tillvara och förvaltas väl, menar Kristina Eneroth som i sin roll som vicerektor ansvarar för samverkan och internationella frågor.

– Nu får universitetet en skjuts, vår synlighet ökar jättemycket och ett universitets rykte är avhängigt av att synas. Det här är en fantastisk möjlighet som vi ska vårda. Nu blir det ännu mer tacksamt att jobba med de här frågorna.

Nobelvecka i Sydkorea

Ett exempel i närtid där LU lär uppmärksammas är den Nobelvecka som arrangeras i Sydkorea i november varje år. Bakgrunden till Nobelveckan på andra sidan jordklotet är det samarbete som finns mellan svenska och sydkoreanska universitet. Sydkoreanerna brukar koppla Nobel till Sverige i allmänhet, men i år blir det annorlunda, tror Kristina Eneroth:

– Nu när Lunds universitet har fått ett Nobelpris så kommer det att märkas och bli otroligt stort. Sydkorea är bara ett av flera exempel av samma karaktär som vi kommer att se framöver.

Ringar på vattnet

Ett arbete pågår för att vända trenden med universitetets allt färre citeringar i topprankade tidskrifter. Kristina Eneroth utesluter inte att Nobelpriset kan bidra till att vända den negativa utvecklingen.

– Intresset kommer att öka för de publikationer som ligger till grund för priset, för det är så forskarsamhället fungerar, så den effekten lär vi se. Men det blir säkert ringar på vattnet till andra områden också.

Porträtt av kvinna. Foto.
– Universitet, företag, organisationer och privatpersoner från hela världen har hört av sig efter Nobelpriset. Det är jättekul! säger Kristina Eneroth. Foto: Charlotte Carlberg Bärg