Anne L'Huillier tog hem första Nobelpriset till Lund!

Kvinna blir filmad i mobil. Foto: Kennet Ruona
Plötsligt var Anne L’Huillier i fokus för media över hela världen, inklusive Sydsvenskans livesändning. Foto: Kennet Ruona

Vid det här laget är det vida känt hur atomfysikern Anne L’Huillier mottog beskedet om att hon, tillsammans med forskarna Pierre Agostini och Ferenc Krausz, tilldelas årets fysikpris. I en paus under föreläsningen med studenter i teknisk fysik tog hon samtalet. När hon lagt på gick hon tillbaka in i Rydbergsalen på Fysicum och återupptog föreläsningen som om ingenting hade hänt.

– Jag sa inget till studenterna och fortsatte före­läsningen i en halvtimme till. Det var ganska tufft måste jag säga, sade Anne L’Huillier under presskonferensen som snabbt fick arrangeras några timmar efter offentliggörandet.

Kvinna pekar på en whiteboard. Foto.
Anne L’Huillier fortsatte föreläsa efter att hon fått Nobelprisbeskedet och fram tills priset blev offentligt. Studenterna anade vad som väntade och Aron Allen förevigade vad som sannolikt skulle bli hans mest oförglömliga föreläsning någonsin.

Inför en samlad journalistkår, kollegor, studenter, familj och universitetsledning tog hon emot stående ovationer, märkbart rörd och glad.

– Det är helt otroligt, det känns fantastiskt. Jag är väldigt stolt.

Anne L’Huillier föddes i Frankrike och påbörjade sin akademiska karriär där. I början av 1990-talet kom hon till Lund, först som lektor och senare på en särskilt finansierad så kallad Thamprofessur. Det senare infördes under 90-talet för att rätta till obalansen mellan könen inom akademin och ledde på vissa håll till protester mot kvotering. I det här ­fallet handlade det om att kunna behålla Anne L’Huillier i Lund efter att hon hade fått ett erbjudande från Göteborgs universitet.

Delar priset

Anne L’Huillier delar priset med Pierre Agostini, professor vid The Ohio State University, och Ferenc Krausz, professor vid Ludwig-Maximilians-Universität i München. I motiveringen framgår att de får priset ”för experimentella metoder som genererar atto­sekundpulser av ljus för studier av elektrondynamik i materia”.

Det var 1987 som Anne L’Huillier upptäckte hur övertoner av ljus uppstår när man sänder infrarött laserljus genom ädelgas. I förlängningen innebar hennes upptäckt att man har lyckats skapa ljusblixtar som bara är några attosekunder långa och som gjort det möjligt att studera hur elektroner förflyttar sig.

Kvinna svarar på frågor under en presskonferens. Foto.
En presskonferens med Anne L’Huillier organiserades i all hast i Rydbergsalen, samma lokal där hon ett par timmar tidigare föreläste på grundkursen i atomfysik. Foto: Kennet Ruona

36 år har Anne L’Huillier ägnat åt jakten på attosekunderna. Under presskonferensen berättade hon att hon har haft stunder av tvivel under sin karriär.

– Självklart har det funnits tvivel. Inom forskningen går det inte rakt uppåt hela tiden, det går så här, sade hon och visade upp och ner med handen innan hon fortsatte:

– I slutet av 90-talet hade vi idén om att de höga övertonerna var nyckeln, men vi visste inte hur vi skulle kunna mäta dem. Det var inte tydligt för mig hur det skulle gå till och det var en period av mycket tvivel. Ibland kämpar man i två, tre år för att förstå ett experiment. Det tar tid och kräver mycket arbete.

Femte kvinnan att få fysikpriset

Anne L’Huillier blir den femte kvinnan hittills att få Nobelpriset i fysik. Hon hoppas att de kvinnliga forskarna ska bli fler inom hennes fält. Till andra forskare som aspirerar på att nå lika stora framgångar ger hon rådet att hitta det man brinner för.

– Om ni har en passion för vetenskapen – go for it! Följ er intuition. Speciellt till unga kvinnor vill jag säga att det går att kombinera ett vanligt familjeliv med en forskarkarriär.

Förutom äran får de tre pristagarna dela på elva miljoner kronor. Prisutdelningen sker den 10 december i Stockholm.

Guldmedalj och ERC-anslag till Anne L'Huillier

Anne L’Huillier är i ropet på mer än ett sätt den här hösten. Bara veckor innan Nobelpriset avslöjades, hade Lunds universitet tillkännagivit att fysikprofessorn utsetts till mottagare av universitetets guldmedalj. Medaljen ges till personer som har gjort ”synnerligen betydelsefulla insatser” för universitetet eller för samhället i stort. Förutom Anne L’Huillier har Jonas Hafström, tidigare styrelseordförande för LU, utsetts till mottagare av guldmedaljen. De får medaljerna vid Lunds universitets årshögtid i slutet av januari.

Dessutom får Anne L’Huillier 150 000 euro av Europeiska forskningsrådet, så kallat ERC Proof of Concept Grant, för att tillsammans med ett högteknologiskt företag ta fram en ny enhet för karakterisering av ultrakorta laserpulser. Anslaget delas ut till forskare som redan fått finansiering av ERC och som nu får möjlighet att utveckla sina forskningsresultat.

Om LUM

Lunds universitets magasin LUM utkom första gången 1968. Den tryckta tidningen utkommer idag med 6 nummer per år och når samtliga anställda. Jan Olsson är redaktör och Eva Johannesson är ansvarig utgivare.

Kontakta LUM:s redaktion

LUM in English