Glädjen i topp över Anne L'Huilliers Nobelpris

Kvinna skålar med en folkmassa. Foto.
Mängder av snacks och bubbel fick köpas in i all hast när hela Fysiska institutionen och andra glada tillskyndare ville fira Nobelpristagaren. Foto: Kennet Ruona

Många ville vara med och fira Anne L'Huillier direkt efter att hon fått beskedet att hon tilldelats 2023 års Nobelpris i fysik. LUM fångade glädjereaktionerna hos stolta familjemedlemmar, medarbetare och mer perifera kollegor.

Porträtt av kvinna. Foto.
Annika Olsson. Foto: Kennet Ruona

Annika Olsson, rektor LTH

– Jag är så stolt. Både över Anne och hela universitetet. Hon är en mycket ­värdig pristagare och en sann före­bild för LTH:s forskning. Det här bevisar att Lunds universitet är världsklass.

– Det finns inget som kan slå detta vad gäller att synas internationellt. Det kommer att bli mer attraktivt att samarbeta med och söka sig till Lunds universitet, inte minst för studenter.

Claes-Göran Wahlström. Foto: Kennet Ruona

Claes-Göran Wahlström, professor i atomfysik, gift med Nobelpris­tagaren

– Jag är så klart jätteglad och stolt. Det här var inte väntat men heller inte helt oväntat. Hon har fått flera priser de senaste åren, bland annat Wolf Prize, så jag har inte sett Nobelpriset som uteslutet.

Claes-Göran Wahlström berättar att han i början av 1990-talet bjöd in Anne L’Huillier till Lunds universitet för att tillsammans göra ett experiment med den för den tiden bästa och kraftfullaste lasertekniken. Några år senare, 1994, gifte de sig och i hustruns pass står det Anne L’Huillier Wahlström.

Både han och hustrun är ledamöter i Kungliga Vetenskapsakademien som delar ut Nobelpris i kemi och fysik.

– Men de senaste åren har vi inte deltagit i möten där Nobelpriskandidater diskuterats eftersom det har spekulerats om Anne.

Porträtt av kvinna,. Foto.
Kristina Loo. Foto: Kennet Ruona

Kristina Loo, utbildningsadministratör Fysiska institutionen

– Äntligen var det dags, tänkte jag när jag fick veta att Anne fått Nobelpriset. Jag är otroligt stolt.

Som utbildningsadministratör arbetar Kristina Loo bland annat med studenter på Anne L’Huilliers kurser.

– Jag tror det här är jättepepp för studenter, både här på Fysiska institutionen och på hela universitetet.

Oscar Wahlström. Foto: Kennet Ruona

Oscar Wahlström, student på LTH och son till pris­tagaren

– Det känns lite overkligt faktiskt. Hon har ju varit omtalad de senaste åren och vunnit andra fina priser, så om någon skulle få det är det hon, men det är fortfarande helt sjukt.

Oscar Wahlström gör just nu sin master i maskinteknik på LTH. När han fick beskedet om priset befann han sig på extrajobbet inne i Malmö, där hans chef bjöd ut honom på lunch för att fira. Sedan tog han sig in till Lund för att gratulera sin mamma, även om det visade sig vara svårt att komma fram i samlingen av journalister, kollegor och studenter som samlats inför presskonferensen. Nu hoppas han att han får följa med till prisutdelningen och Nobelbanketten i Stockholm i december.

– Mamma och pappa är båda fysiker och det mesta handlar om atomfysik för dem. De har ingen aning om vem som har vunnit en Oscar, men Nobelpriset är deras grej – de följer det varje år och har tidigare suttit med i Nobelkommittén. Så det här är stort.

Johan Mauritsson. Foto: Kennet Ruona

Johan Mauritsson, professor i atomfysik och kollega till pristagaren

– Det här är fantastiskt välförtjänt. Anne är en väldigt ödmjuk person och en otroligt duktig fysiker. Hon är noggrann och generös, det är roligt att jobba med henne.

Johan Mauritsson har jobbat med Anne L’Huillier i 25 år och erkänner att han blev lite paff när beskedet om Nobelpriset kom.

– Det har inte varit en fråga om hon skulle få det, utan när. Ändå är det lite svårt att tro att det faktiskt har hänt nu. Vad det här betyder för vår forskargrupp är för tidigt att säga, men något innebär det ju helt klart.

Porträtt av kvinna. Foto.
Lena Eskilsson. Foto: Petra Francke

Lena Eskilsson, prorektor

– Det här är helt fantastiskt, otroligt roligt och välförtjänt. Jag är så glad att vi redan beslutat att tilldela Anne universitetets guldmedalj. Hon har gjort ett stort intryck på mig under den tid hon satt som lärarrepresentant i universitetsstyrelsen, där hon var väldigt mån om sina doktorander.

– Lunds universitet har ju aldrig fått något pris tidigare, så det här är såklart också otroligt stort för universitetet.

Haijun Luan. Foto: Kennet Ruona

Haijun Luan, forskare vid Institutionen för naturgeografi och ekosystem­vetenskap

– Jag forskar inte ens vid samma institution, men jag känner mig ändå väldigt stolt över det här. Även om jag bara är en affilierad forskare här vid universitetet blev jag väldigt glad när jag hörde nyheten. Det här inspirerar mig och andra forskare att fortsätta med det vi gör.