Sparbanken Skåne delar ut stipendier till internationella LU-studenter

stipendiater vid  ceremoni i universitetsaulan

Sparbanken Skåne delar 2019 ut stipendier på totalt 520 000 kronor till tre utländska studenter som ska läsa sina Masters-utbildningar vid Lunds universitet. Två stipendier går till studenter vid Ekonomihögskolan och ett går till en student vid Juridiska fakulteten.

Stipendierna kommer att delas ut i samband med Lunds universitets stipendieceremoni som äger rum den 25 september.

– Sverige är beroende av att ha universitet av absolut världsklass om vi ska kunna behålla den starka position inom forskning och utbildning som vi haft i decennier. Genom att donera till stipendier bidrar vi till att säkra ett inflöde av internationell spetskompetens. Samtidigt hjälper vi svenska studenter att bygga globala nätverk som de och deras framtida arbetsgivare har nytta av i många år, säger en av initiativtagarna, Katarina Andrén, Vd, Sparbanksstiftelsen Finn.

Stipendierna delas ut via den nyligen instiftade Sparbanken Skånes stipendiefond för LUSS stipendier till utländska mastersstudenter.

Stipendiater

De tre studenter som får ta emot stipendier 2019 kommer från Colombia, Kina respektive Ukraina och kommer att läsa följande Masters-utbildningar; Entrepreneurship and Innovation, Finance (båda vid Ekonomihögskolan) samt European Business Law vid Juridiska fakulteten.

Om LUSS – Lunds universitets stipendiestiftelse

Målet med LUSS är att bistå universitetet i arbetet med att attrahera de mest talangfulla studenterna, från Sverige såväl som från andra länder. Avkastningen från stiftelsen blir en viktig stipendiebas för framtida studentgenerationer. Stiftelsen grundades på initiativ av före detta Lundastudenter och överlämnades som en gåva till universitetet i januari 2018.

Lunds universitets stipendiestiftelse leds av en nämnd bestående av donatorer och representanter för universitetsledningen.

Presentationsbroschyr – Lunds universitets stipendiestiftelse
(PDF 931 kB, öppnas i nytt fönster)

Om Sparbanken Skåne

Sparbanken Skåne är en regional sparbank för människorna, näringslivet och det lokala samhället. En bank med hög tillgänglighet, smarta tjänster och grundläggande sparbanksvärderingar, där besluten fattas nära dig som kund. Huvudägare är tre skånska sparbanksstiftelser.

I samarbete med stiftelserna kan delar av överskottet från bankrörelsen investeras i samhällsutvecklande insatser.

Sparbanken Skånes webbplats