Regleringen av nyttjande av annans mark i samband med start eller landning med luftballong och helikopter - även med inriktning på ersättningsregler i förhållande till markägare
The regulation of using other people's land to take off or land by balloon and helicopter - also concerning compensation in relation to land owners
Författare
Summary, in Swedish
I Sverige får luftfartygsslagen helikopter och luftballong nyttja sig av allemansrätten gentemot markägare eller markinnehavare vid start och landning. Allemansrätten medger att mark där ingen bor eller som inte är i direkt anslutning till där någon bor får nyttjas av envar under förutsättning att ingenting förstörs. Det är inte tillåtet att ta betalt får sådant nyttjande om inte särskilt inrättade faciliteter har inrättats som nyttjas. Allemansrätten kan även användas kommersiellt för att fler ska kunna ta del av den.
Enbart för att marken kan nyttjas på allemansrättslig grund innebär det inte att det är fritt fram att starta eller landa där. Oavsett om marken nyttjas på allemansrättslig grund eller om det är nyttjarens egen mark gäller följande. Det kan finnas flygmässiga och operativa begränsningar som hindrar start eller landning på ett område. Sådana begränsningar behandlar inte uppsatsen. Vidare finns hänsynsregler i jordabalken, miljöbalken och numera även i luftfartslagen som måste följas.
Start eller landning på ett område som inte särskilt inrättats för sådant ändamål, utanför vad som vanligtvis benämns flygplats, får inte innebära nämnvärd skada eller olägenhet för omgivningen. I annat fall måste medgivande inhämtas från områdets ägare eller innehavare. Start eller landning får inte heller ske på samma område i allt för frekvent omfattning. En vägledning är att det krävs anmälan om antalet flygrörelser på samma område överstiger 500 årligen.
Skulle det däremot ske skada på marken ska denna ersättas. Principen är att markägaren eller markinnehavaren ska ersättas för mellanskillnaden mellan värdet som förelåg omedelbart innan skadan inträffade och efter. Ersättning för ren förmögenhetsskada såsom ersättning för bullerstörningar ersätts bara om skadan har inträffat genom en brottslig handling. Ett sådant exempel är en flygning där piloten uppsåtligen försummar eventuell skyldighet att inhämta medgivande från områdets ägare eller innehavare.
Uppsatsen behandlar inte personskador och givetvis ska skada på det som finns på marken såsom djur ersättas enligt samma princip som skador på marken. Ett luftfartygs ansvar är rent strikt vilket innebär att det inte krävs vållande för att ersättning ska kunna utgå. Däremot krävs adekvat kausalitet, samband, mellan flygningen och skadan.
Det finns en överenskommelse mellan Lantbrukarnas Riksförbund och Svenska Ballongfederationen som bl.a. reglerar ersättning vid förstörd mark. Överenskommelsen är frivillig att följa och bör inte anses utgöra branschpraxis. Däremot kan den i delar anses utgöra partsbruk om sådant blir aktuellt. I övrigt bör branschpraxis överensstämma med vad som på denna sida sägs.
Enbart för att marken kan nyttjas på allemansrättslig grund innebär det inte att det är fritt fram att starta eller landa där. Oavsett om marken nyttjas på allemansrättslig grund eller om det är nyttjarens egen mark gäller följande. Det kan finnas flygmässiga och operativa begränsningar som hindrar start eller landning på ett område. Sådana begränsningar behandlar inte uppsatsen. Vidare finns hänsynsregler i jordabalken, miljöbalken och numera även i luftfartslagen som måste följas.
Start eller landning på ett område som inte särskilt inrättats för sådant ändamål, utanför vad som vanligtvis benämns flygplats, får inte innebära nämnvärd skada eller olägenhet för omgivningen. I annat fall måste medgivande inhämtas från områdets ägare eller innehavare. Start eller landning får inte heller ske på samma område i allt för frekvent omfattning. En vägledning är att det krävs anmälan om antalet flygrörelser på samma område överstiger 500 årligen.
Skulle det däremot ske skada på marken ska denna ersättas. Principen är att markägaren eller markinnehavaren ska ersättas för mellanskillnaden mellan värdet som förelåg omedelbart innan skadan inträffade och efter. Ersättning för ren förmögenhetsskada såsom ersättning för bullerstörningar ersätts bara om skadan har inträffat genom en brottslig handling. Ett sådant exempel är en flygning där piloten uppsåtligen försummar eventuell skyldighet att inhämta medgivande från områdets ägare eller innehavare.
Uppsatsen behandlar inte personskador och givetvis ska skada på det som finns på marken såsom djur ersättas enligt samma princip som skador på marken. Ett luftfartygs ansvar är rent strikt vilket innebär att det inte krävs vållande för att ersättning ska kunna utgå. Däremot krävs adekvat kausalitet, samband, mellan flygningen och skadan.
Det finns en överenskommelse mellan Lantbrukarnas Riksförbund och Svenska Ballongfederationen som bl.a. reglerar ersättning vid förstörd mark. Överenskommelsen är frivillig att följa och bör inte anses utgöra branschpraxis. Däremot kan den i delar anses utgöra partsbruk om sådant blir aktuellt. I övrigt bör branschpraxis överensstämma med vad som på denna sida sägs.
Avdelning/ar
Publiceringsår
2011
Språk
Svenska
Fulltext
Dokumenttyp
Examensarbete för Yrkesexamen (Avancerad nivå)
Ämne
- Law and Political Science
Nyckelord
- allemansrätt
- avtalsrätt
- civilrätt
- ersättningsrätt
- fastighetsrätt
- förmögenhetsrätt
- helikopter
- luftballong
- luftfartsrätt
- luftfartyg
- lufträtt
- miljörätt
- skadeståndsrätt
Handledare
- Eva Lindell-Frantz (Assistant Professor)