Priser och utmärkelser i maj/juni

Särskilt uppmärksammade under maj och juni 2014.

PRIS. Professor Inger Enkvist har tilldelats priset Cervantes Intercultural 2014 av Instituto Cervantes i Stockholm. Inger Enkvist vars ämne är spanska får priset för att hon på ett föredömligt sätt har stärkt de kulturella banden mellan spansktalande länder och Sverige.

PEDAGOGISKT PRIS.Helena Alexanderson, professor vid Geologiska institutionen, har tilldelats studentkårernas pedagogiska pris för framstående insatser i utbildningen. Priset omfattar 25.000 kronor och delades ut i samband med professorsinstallationen tidigare i vår. Helena Alexanderson belönades i fjol med Lunds Naturvetarkårs pedagogiska pris.

RUTH PATRICK-PRIS. Daniel Conley, professor i biogeokemi vid Geologiska institutionen, har belönats med Ruth Patrick-priset. Bakom utnämningen står ASLO, Association for the Sciences of Limnology and Oceanography. Priset får Daniel Conley för sina mångåriga forskningsinsatser gällande övergödningsproblem och syrefattiga havsbottnar.

KUNGLIGT STIPENDIUM. Adam Bahr vid Biologiska institutionen har fått ett stipendium på 85.000 kronor från stiftelsen Konung Carl XVI Gustafs 50-års fond. Pengarna får han för sitt arbete kring skogssvamparnas betydelse i kolets kretslopp.

GULDMEDALJ. Mats Paulsson tilldelas Lunds universitets medalj i guld för sina insatser vid bildandet och utvecklingen av Medicon Village där Lunds universitet, Region Skåne och ett stort antal företag och organisationer förlagt verksamhet och nu samarbetar.

PROMOTIONEN. Den 5 juni fick Lunds universitet 234 nya doktorer, 17 hedersdoktorer och 14 jubeldoktorer som promoverades i Domkyrkan.