Javascript är avstängt eller blockerat i din webbläsare. Detta kan leda till att vissa delar av vår webbplats inte fungerar som de ska. Sätt på javascript för optimal funktionalitet och utseende.

Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Företagsekonomi fortsättningskurs 31-60 hp (kurspaket)

Kurs 30 högskolepoäng

Beskrivning

I denna fortsättningskurs i företagsekonomi, 31-60 hp, får du en bred överblick över det företagsekonomiska ämnet samtidigt som kursen ger dig fördjupade kunskaper inom organisering, marknadsföring, finansiell planering och ekonomisk analys, redovisning och finansiell analys samt metod.

Kurspaketet innehåller följande fem kurser. Samtliga kurser kan endast sökas inom kurspaketet.

FEKG11 Strategisk organisering, 6 hp
Kursens övergripande mål är att bredda och fördjupa studenternas kunskaper inom organisationsteori samt att träna studenterna i avancerad problemlösning inom områden som byråkrati, hierarki, makt, styrning, integration, nätverk, strategi, ledarskap, förändring och lärande.

Under kursen får du lära dig mer om aktuella forskningfrågor inom organisationsområdet och lära dig att utveckla ett självständigt och kritiskt förhållningssätt till nya organisationstrender.

Denna delkurs ges på engelska.

FEKG21 Strategisk marknadsföring, 6 hp
Perspektiven som används i denna breddningskurs i marknadsföring är högaktuella i såväl teori som praktik och har ett strategiskt ledningsperspektiv där hela organisationens förutsättningar måste beaktas.

Kursen ger såväl teoretisk kunskap om aktuella forskningsfrågor inom marknadsföring som praktiska kunskaper i implementering av marknadsföringsstrategier. Studenterna utvecklar genom kursen även ett självständigt och kritiskt förhållningssätt till nya marknadsföringstrender.

Kursens innehåll är relevant för alla typer av företagsekonomer eftersom strategiska marknadsföringsfrågor som berör hela företaget och organisationen behandlas under kursen.

FEKG51 Finansiell planering och ekonomisk analys, 6 hp
Kursens övergripande mål är att ge studenterna breddade och fördjupade kunskaper om företagets beslut kring anskaffning och användning av ekonomiska resurser.

Under kursen behandlas finansiell planering som omfattar interaktionen mellan företagsledning och ägare, ägarens och ledningens beslutsfattande under risk och osäkerhet samt företagets kapitalbehov, kapitalanskaffning, likviditetshantering och investeringsbedömning.

Under kursen diskuteras:
resursallokering i företag med start från övergripande nivå, i form av ägarnas krav i förhållande till ledningens agerande
avkastning på en investering i relation till risk och osäkerhet
beräkning av kapitalbehov och beslut om kapitalanskaffning i förhållande till företagets kapitalstruktur
investeringskalkylering i olika situationer
diskonteringsmodellens vidare tillämpning i t.ex. finansiell planering
modeller för exempelvis lagerplanering

FEKG61 Redovisning och finansiell analys, 6 hp
Denna kurs ger breddade och fördjupade kunskaper inom redovisning, rapportering och finansiell företagsanalys.

Kursen är praktiskt tillämpbar och studenterna får lära sig att hantera årsredovisningar och annat redovisningsmaterial som utgör underlag för finansiell rapportering och företagsanalys, samt att analysera redovisnings- och rapporteringsfrågor med utgångspunkt i lagstiftning och rekommendationer.

Exempel på områden som behandlas under kursen är:
Redovisningens föreställningsram
Normgivande institutioner
Uppställningsform för resultat- och balansräkning
Värderingsregler och redovisningens flexibilitet
Finansieringsformer och kapitalstruktur
Lönsamhetsberäkningar och olika kapitalbegrepp
Tilläggsupplysningar och övrig information i redovisningsrapporter
Kassaflödesanalys

FEKG91 Företagsekonomisk metod och integration, 6 hp
Målet med kursen är att utveckla studenternas förmåga att självständigt genomföra en vetenskaplig studie.

Studenterna får lära sig att formulera relevanta frågor lämpade för vetenskapliga studier samt att utforma en sådan studie utifrån adekvat metod och företagsekonomisk teori. Studenterna förväntas formulera en problemställning inte enbart baserat på vetenskapliga men även samhälleliga och etiska aspekter..

Stängd för anmälan

Alla utbildningstillfällen

Kontakt

Företagsekonomiska institutionen

Besöksadress
Tycho Brahes väg 1, 223 63 Lund

Postadress
Box 7080, 220 07 Lund

http://www.fek.lu.se

Behörighet & urval

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt grundkurs i företagsekonomi FEKA90 1-30 hp eller motsvarande.

Urval

Platserna fördelas enligt: Betyg: 34 %, Högskoleprov: 34 %, Akademiska meriter (APGR): 32 %. Universitetet har beslutat att använda giltigt högskoleprovsresultat som skiljekriterium vid lika meriter.

Anmälan & antagning

Start Höstterminen 2021

Dagtid Lund, heltid 100%

På svenska

Studieperiod

30 augusti 2021 - 16 januari 2022

Ansökan

Stängd för anmälan

UrvalsgrupperHT 2021
Gymnasiebetyg utan komplettering (BI)17,92
Gymnasiebetyg med komplettering (BII)17,50
Högskoleprovet (HP)0,85
Akademiska poäng på grundnivå (APGR)165,0

Totalt antal antagna

Höstterminen 2021 - 307 st

- (streck) = ingen antagen i gruppen
* (stjärna) = alla antagna i gruppen

Tabellen visar lägsta meritkrav/poäng på högskoleprovet som krävdes för aktuell termin. Siffrorna varierar beroende på bland annat antal sökande och antal platser. Läs mer om antagningspoäng.

Start Vårterminen 2022

Dagtid Lund, heltid 100%

På svenska

Studieperiod

17 januari 2022 - 5 juni 2022

Ansökan

Stängd för anmälan

Anmäl dig via antagning.se

Du anmäler dig till våra kurser och program på Antagning.se. Där kan du sedan följa din anmälan och kontrollera att dina meriter registrerats. Det är även där du loggar in för att svara på ditt antagningsbesked.

Läs mer om anmälan och antagning samt sista anmälningsdag på våra Studera-sidor

Antagning.se


Sen anmälan

Efter sista anmälningsdag stänger anmälan till alla utbildningar. De kurser och program som har platser kvar efter första urvalet kan öppna för sen anmälan efter att de första antagningsbeskeden publicerats. Dessa utbildningar är då märkta ”Öppen för sen anmälan” på Antagning.se. Detta gäller anmälan till vår-, sommar- och hösttermin.

Läs mer om sen anmälan här

Gör en sen anmälan på Antagning.se

Anmälnings- och studieavgifter för medborgare utanför EU/EES

Avgifterna gäller alltså inte dig som är medborgare i Sverige, något annat EU- eller ESS-land eller Schweiz. Läs vidare på https://antagning.se/sv/studier-pa-hogskoleniva/anmalnings--och-studieavgifter/

Anmälningsavgiften är 900 kronor. Studieavgiften för Företagsekonomi fortsättningskurs 31-60 hp (kurspaket) är 50 000 SEK.