Medie- och kommunikationsvetenskap - Masterprogram
Program 120 högskolepoäng · 2 år · Magisterexamen
Beskrivning
Media and Communication Studies in Lund has a long tradition of being well tied in with research and society. The subject is interdisciplinary and is characterized by traditions of social sciences as well as those of the humanities.
Programme overview
The focus of this international Master’s programme is to offer a critical approach to contemporary social, political and cultural issuesin media and communications. We provide up-to-date engagement with key issues, theories and problems in media engagement, democracy and cultural citizenship, media industries and creativity, gender, health and society, audiences, popular culture and everyday life. Courses tackle contemporary debates about knowledge, power and social relations in national and transnational media environments.
Our teaching is based on international expertise in a high-ranking, research-led department (top 100, QS World University Rankings by subject 2023). We emphasise theorising and researching media, society and culture using real world case studies that are tailor made for our students who are taught diverse theoretical, conceptual and empirical tools for research through a mix of courses and independent research projects. Courses are taught in Lund and connect with collaborative partnerships with NGOs and cultural organisations in the region.
Students on our programme come from a diverse range of backgrounds and professional experiences, including media and cultural industries, NGOs and charity sectors, and develop critical understanding of media and communication during two years of cross-cultural meetings and exchange of ideas. Students participate in a lively research environment, where we run regular international conferences, seminars and events, on topics such as media freedom. Our community of international students and alumni help prepare you for further research and professional life, and our graduates go on to work in the media and communications field and pursue research track careers in public and commercial spheres.
Programme modules/courses
Our programme includes a range of dedicated theory and methods courses and optional courses. The portfolio of courses includes: Media and Political Engagement (15 credits), Media Audiences (15 credits), Media, Health and Society (15 credits), Media and Diversity (15 credits), Popular Culture (15 credits), Media and Communication Methodology (15 credits), Digital Media Research (7.5 credits), Digital Ethnography (7.5 credits) and Research Methods (7.5 credits), other optional courses, study abroad (30 credits), internship (15 and 30 credits), Master’s degree thesis (30 credits). Up to 7.5 credits of the second term and 30 credits of the third term can be replaced by elective courses.
Career prospects
Students graduating from this programme will be prepared for professional opportunities in research-led careers, education, academic careers, media and cultural industries, national and international policy and production sectors, commercial and public service organisations, and NGOs. Above all, graduates will have the critical skills necessary to evaluate and understand media in a range of professional and private spheres.
Further information
More information can be found at the programme website, including tips for applicants at https://www.kom.lu.se/index.php?id=57283
Utbildningsplan
Öppen för anmälan
Alla utbildningstillfällenKontakt
Programkoordinator
Michael Rübsamen
E-post: master [at] kom [dot] lu [dot] se
Behörighet & urval
Förkunskapskrav
För tillträde till programmet krävs motsvarande en svensk kandidatexamen med huvudområde medie- och kommunikationsvetenskap (inkluderande minst 90 hp i medie- och kommunikationsvetenskap), eller motsvarande.
Engelska 6/B.
Urval
Den sökandes förmåga att tillgodogöra sig utbildningen är det huvudsakliga urvalskriteriet. Vid urval beaktas tidigare studieresultat (betyg på kurser och examensarbete för kandidatexamen), kunskaper i engelska och en avsiktsförklaring.
Anmälan & antagning
Start Höstterminen 2025
Dagtid Lund, heltid 100%
På engelska
Studieperiod
1 september 2025 - 6 juni 2027
Ansökan
Sista ansökningsdag 2025-01-15
Anmäl dig via antagning.se
Du anmäler dig till våra kurser och program på Antagning.se. Där kan du sedan följa din anmälan och kontrollera att dina meriter registrerats. Det är även där du loggar in för att svara på ditt antagningsbesked.
Läs mer om anmälan och antagning samt sista anmälningsdag på våra Studera-sidor
Sen anmälan
Efter sista anmälningsdag stänger anmälan till alla utbildningar. De kurser och program som har platser kvar efter första urvalet kan öppna för sen anmälan efter att de första antagningsbeskeden publicerats. Dessa utbildningar är då märkta ”Öppen för sen anmälan” på Antagning.se. Detta gäller anmälan till vår-, sommar- och hösttermin.
Anmälnings- och studieavgifter för medborgare utanför EU/EES
Avgifterna gäller alltså inte dig som är medborgare i Sverige, något annat EU- eller ESS-land eller Schweiz. Läs vidare på https://antagning.se/sv/studier-pa-hogskoleniva/anmalnings--och-studieavgifter/
Anmälningsavgiften är 900 kronor. Studieavgiften för Medie- och kommunikationsvetenskap - Masterprogram är 250 000 SEK.
Viktig information till dig som ska söka ett program på avancerad nivå (master eller magister)
När du söker till ett masterprogram kan det finnas särskilda instruktioner eller extra dokument som ska skickas in med ansökan. För att vara säker på att din ansökan blir komplett, vill vi att du även läser den mer specifika ansökningsinformationen på programsidan på vår internationella webbplats. Det är till exempel vanligt att du ombeds skicka in ett statement of purpose, ett CV eller ett rekommendationsbrev.
Läs detaljerade instruktioner om att ansöka till master