Javascript är avstängt eller blockerat i din webbläsare. Detta kan leda till att vissa delar av vår webbplats inte fungerar som de ska. Sätt på javascript för optimal funktionalitet och utseende.

Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Strategisk kommunikation - Masterprogram

Program 120 högskolepoäng · 2 år · Masterexamen

Collage med bilder från Campus Helsingborg.

Beskrivning

The MSc in Strategic Communication is a two-year interdisciplinary Master’s programme. The programme provides theory, concepts and skills to operate and successfully work with communication in international environments. You will learn how communication is central for organisations of various kinds and how communication can be understood and used to achieve strategic goals and to ensure sustainable organisations. The programme is based on a holistic approach to communication, which means that communication directed to different stakeholders, different means of communication and for various purposes are included. The aim is to give in-depth knowledge about communication processes and how they are interrelated.

The programme provides students with an understanding of strategic communication and the closely related fields of organisational communication, public relations and brand communication.

In terms of professional roles, recent developments have shifted the focus from operational skills to more advanced strategic knowledge. Professionals need an in-depth understanding of strategic communication and its role in society.

The programme develops both a theoretical and practical understanding of strategic communication. Research and education are closely linked as all teachers are themselves educated to PhD level and are actively engaged in research. The programme promotes links with industry through close connections with leading practitioners, for example through guest lectures and case studies.

The programme is based on plenty of group assignments and presentations, allowing you to develop supplementary skills, which are attractive on the job market. Working in international classes with fellow students from all over the world, you acquire cross-cultural competence and build networks important for a strategic communication professional.

The programme offers students solid theoretical knowledge, applied research methods, as well as skills pertaining to a range of current areas and challenges. During the third semester of the programme, it is possible to choose from elective courses in strategic communication to further develop your profile, to choose an internship course, or to apply for an exchange semester at one of Lund University’s international partner universities.

On completion of the programme, our graduates have the necessary skills for a career in communication as well as for research.

Öppen för anmälan

Alla utbildningstillfällen

Kontakt

Masterkoordinator

Lena Rolén

Telefon: +46 42 35 66 59

E-post: master [at] isk [dot] lu [dot] se

Behörighet & urval

Förkunskapskrav

För tillträde till programmet krävs minst kandidatexamen med 90 högskolepoäng inom samhällsvetenskap, humaniora eller ekonomi med inriktning mot strategisk kommunikation, medie- och kommunikationsvetenskap, journalistik, organisationsteori eller marknadsföring eller motsvarande. 

Muntlig och skriftlig språkfärdighet i engelska motsvarande Engelska 6/B från svenskt gymnasium är ett krav. Ekvivalering genomförs i enlighet med nationella riktlinjer.

Urval

Den sökandes förmåga att tillgodogöra sig utbildningen är det huvudsakliga urvalskriteriet. Vid urval beaktas tidigare studieresultat (betyg på kurser och examensarbete för kandidatexamen), kunskaper i engelska och en avsiktsförklaring.

Anmälan & antagning

Start Höstterminen 2022

Dagtid Helsingborg, heltid 100%

På engelska

Studieperiod

29 augusti 2022 - 2 juni 2024

Ansökan

Sista ansökningsdag 2022-01-17

Anmäl dig via antagning.se

Du anmäler dig till våra kurser och program på Antagning.se. Där kan du sedan följa din anmälan och kontrollera att dina meriter registrerats. Det är även där du loggar in för att svara på ditt antagningsbesked.

Läs mer om anmälan och antagning samt sista anmälningsdag på våra Studera-sidor

Antagning.se


Sen anmälan

Efter sista anmälningsdag stänger anmälan till alla utbildningar. De kurser och program som har platser kvar efter första urvalet kan öppna för sen anmälan efter att de första antagningsbeskeden publicerats. Dessa utbildningar är då märkta ”Öppen för sen anmälan” på Antagning.se. Detta gäller anmälan till vår-, sommar- och hösttermin.

Läs mer om sen anmälan här

Gör en sen anmälan på Antagning.se

Anmälnings- och studieavgifter för medborgare utanför EU/EES

Avgifterna gäller alltså inte dig som är medborgare i Sverige, något annat EU- eller ESS-land eller Schweiz. Läs vidare på https://antagning.se/sv/studier-pa-hogskoleniva/anmalnings--och-studieavgifter/

Anmälningsavgiften är 900 kronor. Studieavgiften för Strategisk kommunikation - Masterprogram är 220 000 SEK.

Viktig information till dig som ska söka ett program på avancerad nivå (master eller magister)

När du söker till ett masterprogram kan det finnas särskilda instruktioner eller extra dokument som ska skickas in med ansökan. För att vara säker på att din ansökan blir komplett, vill vi att du även läser den mer specifika ansökningsinformationen på programsidan på vår internationella webbplats. Det är till exempel vanligt att du ombeds skicka in ett statement of purpose, ett CV eller ett rekommendationsbrev.

Läs detaljerade instruktioner om att ansöka till master