Meny

Javascript verkar inte påslaget? - Vissa delar av Lunds universitets webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.
Du är här

Länsstyrelsen Skåne på Facebook

Författare:
  • Katja Dahlström
Publiceringsår: 2018
Språk: Svenska
Dokumenttyp: Examensarbete för kandidatexamen

Sammanfattning

Sociala medier är relativt nya kommunikationskanaler som ständigt är i ropet. För att följa med i trenden är det många myndigheter som har bestämt sig för att synas på sociala medier. För dem gäller det oavsett medium att följa språklagen. Den säger att alla offentliga verksamheter måste producera texter som är enkla, vårdade och begripliga. Samtidigt finns
det rekommendationer för hur man bör skriva på sociala medier. Det handlar t ex om att skriva korta odetaljerade inlägg med dialogisk ton. I uppsatsen har jag undersökt femton av Länsstyrelsen Skånes inlägg på Facebook i förhållande till språklagen och rekommendationerna för sociala medier med hjälp av Lennart Hellspong & Per Ledins textmodell (1997). Jag har även jämfört mina resultat med tidigare forskning om Polisen och Försäkringskassan på sociala medier. Slutsatsen är att Länsstyrelsen Skåne generellt är bra på att följa både språklagen och rekommendationerna för sociala medier. Länsstyrelsen Skånes texter är lätta till medelsvåra. Det Länsstyrelsen Skåne behöver arbeta vidare med är t ex att skapa en dialogisk ton.

Nyckelord

  • Languages and Literatures
  • språklagen
  • sociala medier
  • myndigheter
  • myndighetstext

Övriga

  • Sanna Skärlund (PhD student)

Box 117, 221 00 LUND
Telefon 046-222 00 00 (växel)
Telefax 046-222 47 20
lu [at] lu [dot] se

Fakturaadress: Box 188, 221 00 LUND
Organisationsnummer: 202100-3211
Om webbplatsen