Peder Winstrup drog fulla hus

Kö i Lundagård till Historiska Museet
Lång kö för att ta farväl av mumien Peder Winstrup. Foto:Gunnar Menander

Idag var det sista möjligheten att få se grundaren till Lunds universitet, numera mumien Peder Winstrup.

Historiska museet hade fri entré hela dagen och köerna ringlade långa, när människor i alla åldrar besökte Peder Winstrup. Den 11 dec återförs han till Domkyrkan för att begravas i ett av tornen. Vid 17-tiden på onsdagen hade det kommit över 2000 besökare och museet har därför beslutat att hålla öppet till klockan 22.00.