Alumner i strategisk kommunikation eftertraktade på arbetsmarknaden
Enkätundersökning oktober- november 2017
Enligt vår senaste alumnundersökning för kandidatprogrammen i strategisk kommunikation fick 96 % av studenterna som tog examen 2014-2016 jobb inom ett år efter avslutade studier.
Vanliga yrken
Vanliga titlar bland kandidatalumnernas första jobb:
- kommunikatör (31%)
- konsult eller specialist (16%)
- ledare eller ansvarig inom kommunikation (14%)
- koordinator (10%)
- assistent (10%).
Vanliga arbetsområden
Vanliga arbetsområden:
- Internkommunikation, marknadsföring, medierelationer och PR.
- Analys- och strategiarbete
- Produktion av text, grafik, film, bild eller foto för print eller digitala medier.
- Kommunikationskonsult.
- Event, kampanjer och mässor.
- Varumärkesarbete.
Anställningsvillkor
- 82 % är anställda inom privat sektor.
- 79 % har en fastanställning.
- 62 % tjänar mellan 21-30.000kr/mån och 28% mellan 31-40.000kr/mån.
- Lönenivån stiger i takt med antal år sedan examen.
Citat från tidigare studenter
"Jag är väldigt nöjd med att vi läste både PR, marknadsföring och internkommunikation."
"Mycket nöjd med hur utbildningen utmanar en och ger färdigheter i kritiskt tänkande och reflektion."
"En av de bästa grejerna med att plugga strategisk kommunikation vid LU är kontaktnätet man får under universitetstiden."
"Den praktiska delen i form av praktiken var oslagbar."
Om undersökningen
185 av totalt 257 (69%) av alla alumner med en kandidatexamen i strategisk kommunikation från 2014-2016 deltog i undersökningen.
Närmare bestämt 132 av 187 alumner (71%) från kandidatprogrammet i strategisk kommunikation och 53 av 80 alumner (66%) från kandidatprogrammet i strategisk kommunikation och digitala medier.