Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Att utforma ett bonussystem för ett snabbt växande kunskapsföretag

Författare

  • Helene Eriksson
  • Gunilla Andersson

Summary, in Swedish

Syfte: Syftet med denna uppsats är att identifiera och analysera de aspekter som är viktiga att beakta vid utformandet av ett bonussystem i ett snabbt växande kunskapsföretag. Metod: Vi har använt oss av en kvalitativ metod och har gjort en intensiv utformning av studien. Vi har gjort en fallstudie av 3:s bonussystem och för att samla information har vi huvudsakligen använt oss av intervjuer och enkäter. Teoretiska perspektiv: Vi har sett på teorier om belöningssystem och på teorier om vad som är viktigt att tänka på när det gäller kunskaps- och tillväxtföretag för att sedan försöka lägga samman dessa för att få fram de aspekter som vi anser är viktiga för att ett bonussystem skall fungera i denna typ av företag. Empiri: Empirin presenteras i uppsatsen tillsammans med analysen och dessa består av en presentation av 3:s bonussystem och de områden som innebär eller kan innebära problem för 3. I vissa fall har också jämförelser gjorts med andra mobiloperatörer. Slutsatser: Det finns åtta aspekter som är viktiga att beakta vid utformandet av ett bonussystem för ett snabbt växande kunskapsföretag. Dessa åtta aspekter kan delas in under två huvudspår, Att styra mot mål i snabbväxande företag och Chefen och subjektiviteten. Ett exempel på en aspekt som hör till det första huvudspåret är att bonusmålen som sätts upp hinner bli inaktuella innan bonusperioden är slut. Det sistnämnda huvudspårets aspekter handlar bl.a. om risken att chefens makt leder till orättvisa, valet av individuell eller kollektiv bonus och att chefens syn på bonussystemet påverkar dess verkningsgrad.

Publiceringsår

2005

Språk

Svenska

Dokumenttyp

Examensarbete för kandidatexamen

Ämne

  • Business and Economics

Nyckelord

  • Belöningssystem
  • Kunskapsföretag
  • Tillväxt
  • Bonus
  • Individuella mål
  • Management of enterprises
  • Företagsledning, management

Handledare

  • Per Magnus Andersson
  • Carl R Hellberg