Mediernas propaganda bidrar till ryssars världsbild

Porträtt, kvinna. Foto.
Anamaria Dutceac Segesten. Foto: Diego Monsivais

Medierna i Ryssland och Ukraina lever olika liv. Medierna i Ukraina är ganska fria medan Ryssland ligger i botten vid internationella jämförelser av mediefrihet, berättar Anamaria Dutceac Segesten, universitetslektor i Europastudier vid Språk- och littraturcentrum och docent i strategisk kommunikation.

Hon har bland annat forskat på politisk kommunikation på sociala medier och teknologins användning i desinformationskampanjer. Både Ukraina och Ryssland använder media i sin strategiska krigskommunikation, enligt Anamaria Dutceac Segesten. Ryska medier som är kontrollerade av regeringen använder inte ord som krig och invasion och de beskriver striderna som en konsekvens av Ukrainas, västländernas, och framför allt Natos, aggression gentemot Ryssland.

I traditionella ukrainska medier presenteras enligt henne en verklighet som är gynnsam för Ukraina med relativt små förluster och sannolikt överdrivna ryska förluster.

Enligt henne finns mycket få tryckta medier eller tv-kanaler i Ryssland som kan betraktas som fria. Däremot kan ryssar få tillgång till fria medier via internet.

– Men det är väldigt få ryssar som får sina nyheter från digitala källor. Det stora flertalet får sin information från statlig tv, inte streaming utan gammaldags tv. Dessa styrs och ägs av oligarker som står Putin nära.

– Ryssarna kan knappast få en korrekt beskrivning av det som händer i landet eller i världen om de inte bor i stora städer eller om de inte har internet. Det finns en stor klyfta mellan stad och landsbygd, eftersom internet främst finns i stora städer, men inte i byar på landet, säger Anamaria Dutceac Segesten.

Hon beskriver sociala medier i Ryssland som till stor del propagandistiska och kontrollerade. Samtidigt finns självständiga journalister och medborgare som bloggar eller på annat sätt dokumenterar en verklighet som inte passar regeringens budskap. Den ryska regeringen har utvecklat cyberarméer verksamma i stora trollfabriker, som används i propagandasyfte. Det har även skapats parallella kanaler till jättar som Facebook.

Trots att ryssar kan få tillgång till västerländsk nyhetsförmedling via internet och sociala medier är det få som litar på det de hör och ser där, berättar Anamaria Dutceac Segesten.

– Ryska medier har skapat ryssarnas världsbild. Många menar att västerländska medier bara ljuger. För det skulle ju vara väldigt obehagligt att känna att ens egen nation har fel, säger hon.