Podcast Öppet fall analyserar Högbroforsmålet

På bilden: bröderna Torsten och Ivar Kreuger ombord på Torstens motorkyrssare 'Marion' år 1922.

Öppet fall, en podcast från Juridiska fakulteten, granskar några av Sveriges mest uppmärksammade rättsfall. Det senaste avsnitt behandlar Högbroforsmålet - rättegången efter Kreugerkraschen.

Måndagen den 14 mars 1932 dominerades förstasidan på tidningar runt om i världen av samma nyhet: DEN SVENSKE INDUSTRIMANNEN IVAR KREUGER HAR SKJUTIT SIG!

Nyheten ledde till panik på New York-börsen och kastade in Sverige i en ekonomisk kris. Kreugerkoncernen hade kontrollerat 60% av världens tändsticksfabriker och när Kreugerbolagen nu gick i konkurs såg många sina investeringar gå upp i rök. De som förlorade pengar menade att Kreugerkoncernen hade vilselett dem, genom att framställa Kreugerbolagens ekonomiska ställning som betydligt bättre än vad den i själva verket var.

Ett av de bolag som gick i konkurs var Högbroforsens sågverk i Jämtland, där Ivar Kreugers bror Torsten varit direktör. Torsten Kreuger åtalades för bokföringsbrott och bedrägeri mot bolagets borgenärer. Rättegången mot Torsten Kreuger (Högbroforsmålet) är ett av de mest uppmärksammade och kontroversiella fallen i svensk rättshistoria.

Lyssna på avsnittet här.

Podden ”Öppet fall” riktar sig mot samhällsintresserade människor som vill veta mer om juridiken bakom rubrikerna. Avsnitten släpps den 10:e varje månad. Podcasten finns på följande sidor: