Rekord i antalet sökande till Lunds universitet

Foto på Universitetshuset och magnolior. Foto: Kennet Ruona
Foto: Kennet Ruona

Det är många som vill studera vid Lunds universitet i höst. Totalt är det 75 448 personer som har sökt till program och kurser vid Lunds universitet. Det tidigare rekordet var höstterminen 2014, när 73 522 sökt till Lunds universitet.

Antalet ansökningarna till Lunds universitet har ökat med 7,6 procent jämfört med förra hösten. Även nationellt har ansökningarna till universitet och högskolor ökat med 3 procent, enligt Universitets- och högskolerådet.

Det är också fler som valt Lunds universitet som sitt förstahandsval. Inför hösten 2021 är det 33 382 personer som har valt kurser och program vid Lunds universitet som sitt förstahandsalternativ.

De tio mest populära programmen:

1. Juristprogrammet
  2. Läkarprogrammet
  3. Ekonomie kandidatprogram
  4. Psykologprogrammet
  5. Kandidatprogram i kriminologi
  6. Arkitektutbildning
  7. Civilingenjörsutbildning i industriell ekonomi
  8. Sjuksköterskeprogrammet
  9. Kandidatprogram i Human Resources
  10. Socionomprogrammet

De tio mest populära kurserna (ej inom program):