Kandidatkurs och examensarbete i marknadsföring (Kurspaket)
Kurs 30 högskolepoäng
Beskrivning
Kurspaketet består av följande två kurser;
FEKH20 Kandidatkurs i marknadsföring 15 hp
Under kursen kommer deltagaren att få arbeta med att ta fram en marknadsplan inklusive handlingsplan med speciellt fokus på marknadskommunikationen för ett företag alternativt ett varumärke. Studenten tvingas ta ställning till frågor rörande bland annat marknadssegmentering, målgruppsbestämning, positionering och marknadsföringsmixen. Under kursen kommer studenten också att öva sig i att analysera marknadsundersökningsdata för att utifrån denna skapa sig underlag för sina marknadsföringsbeslut. För en fungerande marknadsföringsarbete behöver man följande tre typer av kunskap, som behandlas i kursen: (1) Deskriptiv kunskap om hur marknader och köpare fungerar. (2) Konkreta verktyg för att analysera marknader. (3) Principer och verktyg för planering och beslutsfattande.
FEKH29 Examensarbete i marknadsföring på kandidatnivå 15 hp
Det består av en uppsats om 15 hp och inkluderar metodutbildning som skall vara ett stöd för arbetet. Målet med kursen är att utveckla studenternas kunskap om hur man på ett självständigt sätt och på vetenskaplig grund genomför en studie av ett avgränsat företagsekonomiskt problem. Kursen syftar även till att träna studenterna i att kommunicera sina resultat, först och främst skriftligt men även muntligt. Examensarbetet sker i grupp.
Stängd för anmälan
Alla utbildningstillfällenKontakt
Företagsekonomiska institutionen
Besöksadress
Tycho Brahes väg 1, 223 63 Lund
Postadress
Box 7080, 220 07 Lund
https://www.ehl.lu.se/organisation/foretagsekonomiska-institutionen
Pernilla Honoré
Studievägledare
pernilla [dot] honore [at] fek [dot] lu [dot] se
Igor Plicanic
Studievägledare
igor [dot] plicanic [at] fek [dot] lu [dot] se
Behörighet & urval
Förkunskapskrav
Grundläggande samt företagsekonomi 1-60 hp vilket innebär en avslutad och godkänd grundkurs i företagsekonomi 1- 30 hp, FEKA90 eller motsvarande samt fortsättningskurs i företagsekonomi 31-60 hp (kurspaket) eller motsvarande.
Urval
Anmälan & antagning
Start Vårterminen 2025
Dagtid Lund, heltid 100%
På svenska
Studieperiod
20 januari 2025 - 8 juni 2025
Ansökan
Stängd för anmälan
Urvalsgrupper | VT 2025 |
---|---|
Gymnasiebetyg utan komplettering (BI) | * |
Gymnasiebetyg med komplettering (BII) | - |
Högskoleprovet (HP) | * |
Totalt antal antagna
Vårterminen 2025 - 78 st
- (streck) = ingen antagen i gruppen
* (stjärna) = alla antagna i gruppen
Tabellen visar lägsta meritkrav/poäng på högskoleprovet som krävdes för aktuell termin. Siffrorna varierar beroende på bland annat antal sökande och antal platser. Läs mer om antagningspoäng.
Start Höstterminen 2025
Dagtid Lund, heltid 100%
På svenska
Studieperiod
1 september 2025 - 18 januari 2026
Ansökan
Stängd för anmälan
Anmäl dig via antagning.se
Du anmäler dig till våra kurser och program på Antagning.se. Där kan du sedan följa din anmälan och kontrollera att dina meriter registrerats. Det är även där du loggar in för att svara på ditt antagningsbesked.
Läs mer om anmälan och antagning samt sista anmälningsdag på våra Studera-sidor
Sen anmälan
Efter sista anmälningsdag stänger anmälan till alla utbildningar. De kurser och program som har platser kvar efter första urvalet kan öppna för sen anmälan efter att de första antagningsbeskeden publicerats. Dessa utbildningar är då märkta ”Öppen för sen anmälan” på Antagning.se. Detta gäller anmälan till vår-, sommar- och hösttermin.
Anmälnings- och studieavgifter för medborgare utanför EU/EES
Avgifterna gäller alltså inte dig som är medborgare i Sverige, något annat EU- eller ESS-land eller Schweiz. Läs vidare på https://antagning.se/sv/studier-pa-hogskoleniva/anmalnings--och-studieavgifter/
Anmälningsavgiften är 900 kronor. Studieavgiften för Kandidatkurs och examensarbete i marknadsföring (Kurspaket) är 60 000 SEK.