Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Striden om halvspråkigheten : en undersökning och ett tabubelagt begrepp

Författare

  • Elvira Tunek Öhman

Summary, in Swedish

Denna uppsats bygger på en enkätundersökning bland gymnasieungdomar som läser svenska som andraspråk i Malmö. Enkätresultaten bygger på ordförståelse och visar att elever som är födda i Sverige visar marginellt bättre resultat än ungdomar som har vistats i Sverige kortare tid. Resultaten ställs mot det tabubelagda begreppet "halvspråkighet" vilket har debatterats livligt inom språkvetenskapen sedan begreppet myntades på 60-talet. En falang menar att "halvspråkighet" är ett begrepp som stänger ute och diskriminerar, medan den andra sidan menar att man inte kan bortse från språkliga problem och att man behöver en terminologi som definierar dessa. Uppsatsen ger en historik över hur begreppet har tolkats. Enkätresultaten stödjer idén om "halvspråkighet" i dess rent språkliga form, men samtidigt förs tanken fram att begreppet är så pass laddat att ny terminologi är önskvärd.

Publiceringsår

2013

Språk

Svenska

Dokumenttyp

Examensarbete för kandidatexamen

Ämne

  • Languages and Literatures

Nyckelord

  • halvspråkighet
  • svenska som andraspråk

Handledare

  • Gunlög Josefsson (professor)