Om det behövs - behovsbedömningens policy och praktik i svenska som andraspråk
Författare
Summary, in Swedish
Mot bakgrund av det konstaterade glappet mellan policy och praktik vid behovsbedömning i svenska som andraspråk undersöker studien hur behovsbegreppet definieras och tillämpas på olika nivåer i skolans styrkedja, samt vilka faktorer som möjliggör respektive försvårar bedömningsprocessen. Utgångspunkten är skolförordningens formulering om det behövs. Tre delstudier genomfördes för att belysa behovsbegreppet från flera nivåer i styrkedjan: en historisk och policyinriktad analys av behovsbegreppets förändring, en textanalys av kursplanen i svenska som andraspråk och dess potentiella indikatorer för behovsbedömning, samt en studie av hur lärare approprierar ett stödmaterial för behovsbedömning. Resultaten visar att avsaknaden av gränsvärden för beslut kan bidra till variation och risk för godtycke i bedömningarna, att kursplanens ämnesspecifika formuleringar rymmer potential men kräver omarbetning, och att stödmaterialets funktion är beroende av organisatoriska och professionella förutsättningar. Studien understryker att all bedömning innebär tolkning och därför aldrig kan bli helt likvärdig, men att variationen kan styras mot större transparens och samsyn. Verklig likvärdighet och rättssäkerhet kan uppnås först när utveckling sker på alla nivåer i styrkedjan. Ett stödmaterial för behovsbedömning är därför inte tillräckligt i sig, utan måste kompletteras med tydliga styrsignaler, organisatoriska förutsättningar och professionell kompetens.
Avdelning/ar
- Svenska som andraspråk
- Master's Programme: Language and Linguistics
Publiceringsår
2025
Språk
Svenska
Fulltext
- Available as PDF - 959 kB
- Download statistics
Dokumenttyp
Examensarbete för masterexamen (Två år)
Ämne
- Languages and Literatures
Nyckelord
- bedömning
- behov
- behovsbedömning
- behovsbegrepp
- indikatorer
- likvärdighet
- svenskämnen
- svenska som andraspråk
Handledare
- Anna Flyman Mattsson