Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Byta namn i universitetets system

Om du vill att ett nytt eller ändrat namn ska synas i Lunds universitets system, beror processen på om du har ett svenskt personnummer eller inte.

Ditt namn hämtas automatiskt från det nationella studieadministrativa systemet Ladok. Om du har ett svenskt personnummer hämtar Ladok dina namnuppgifter från Skatteverket.

Lunds universitets system uppdateras automatiskt när du ändrar ditt namn i Ladok. Detta gäller även övriga lärosäten som använder Ladok. 

För dig med svenskt personnummer

För att byta namn krävs att du ansöker om ändringen hos Skatteverket först.

Ansök om namnändring på Skatteverket's webbplats

När Skatteverket har godkänt ändringen, uppdateras ditt namn i Ladok och i universitetets övriga system. Det kan ta några dagar innan ändringen syns överallt. 

För dig utan svenskt personnummer

Mejla din förfrågan till ladok [at] stu [dot] lu [dot] se (ladok[at]stu[dot]lu[dot]se) och bifoga en giltig ID-handling som visar det namn du vill använda, till exempel pass eller nationellt ID-kort.

När din förfrågan har godkänts uppdateras ditt namn i universitetets studieadministrativa system. Du blir meddelad när ditt namn är uppdaterat. 

Kontaktinformation

LU Servicedesk

Öppettider: måndag till fredag 08.00 – 16.00.

Du kan kontakta oss på flera sätt:

Skicka ett mejl till oss på servicedesk [at] lu [dot] se (servicedesk[at]lu[dot]se)


Skapa ett ärende, hitta användarguider och se aktuell driftinformation i vår självbetjäningsportal.

Självbetjäningsportal


Få direkt hjälp i vårt digitala mötesrum. Här gäller begränsade öppettider.

Studentsupport i Zoom - campusonline.lu.se