Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

25 miljoner kronor till forskning om handel

Nytt centrum för handelsforskning
Handelns Utvecklingsråd donerar pengar till nytt centrum för handelsforskning

Kunnigare kunder, nya betalningslösningar på nätet och i butik samt ökade transparenskrav; detta är några av handelns utmaningar och hjärtefrågor som ska studeras vid ett nytt tvärvetenskapligt centrum för handelsforskning vid Lunds universitet. Centrumet finansieras av Handelns Utvecklingsråd.

De butiker som vi handlar i dagligen utgör en av Sveriges största arbetsgivare. De är både en viktig del av näringslivet och av vårt vardagsliv. Samtidigt skapar snabba förändringar i omvärlden ständigt nya utmaningar för både företag, anställda och kunder inom handeln.
Centrum för handelsforskning vid Lunds universitet är ett excellenscenter och ska bli en forskningsplattform av internationell toppklass. Centrumet ska bidra till att utveckla och förbättra kunskapsöverföringen mellan akademi och handelns företag och anställda.
– Vi är mycket glada över att bidra till att skapa en koncentration av forskare som långsiktigt ges möjlighet att forska om frågor som är relevanta för handeln, säger Andreas Hedlund, vd på Handelns Utvecklingsråd.
Centrumet kommer att vara tvärvetenskapligt och fokusera på forskning kring varuflödet och kundmötet – två avgörande delar för en fungerande och effektiv handel. Forskarna kommer från olika discipliner vid universitetets Ekonomihögskola, Lunds tekniska högskola samt den samhällsvetenskapliga fakulteten vid Campus Helsingborg.
Ulf Johansson, professor i företagsekonomi, blir föreståndare och leder det nya centrumet tillsammans med professorerna Cecilia Fredriksson och Annika Olsson samt koordinatorn docent Jens Hultman.
– Vi vill skapa en bättre bild av hur trender som e-handel och kunnigare kunder påverkar handeln. Hur kan butiksanställda bäst skapa värde i kundmötet? Hur anammar kunder nya betalningssätt? frågar sig Ulf Johansson. Svaren har konsekvenser från kundmöte till logistik, till exempel hur man ska utbilda personal eller skylta varor i butiken.
Läs mer på: www.hur.nu
 

Intresserad av forskning och samhälle?
Prenumerera på Apropå!

I nyhetsbrevet Apropå varvas senaste nytt från Lunds universitet med kommentarer till aktuella samhällshändelser från några av våra 5000 forskare.